Корисні та цікаві нонфікшн-книжки для журналістів

До Дня журналіста редакція блогу Vivat вирішила підготувати добірку книжок для фахівців у сфері ЗМІ. Ми зібрали корисні книги для журналістів, редакторів та інших працівників медіа. Віримо, що цей нонфікшн для журналістів стане помічним у роботі — до переліку додаємо видання про тексти, спілкування, планування, історію й просто цінні книги про самовідданих та сміливих представників професії.
«Як писати добре. Класичний посібник зі створення нехудожніх текстів», Вільям Зінссер

Ця книжка — справжній бестселер, загалом продано вже понад мільйон екземплярів. Автор — експерт із письма: Вільям Зінссер писав для New York Herald Tribune, викладав у Вищій школі журналістики Колумбійського університету та Єльському університеті. У його праці «Як писати добре. Класичний посібник зі створення нехудожніх текстів» ви знайдете поради про створення текстів на найрізноманітніші теми, дізнаєтеся, як писати про людей, місця, спорт і науку, як дотримуватися задуманої стилістики, доносити думку до аудиторії й при цьому не втратити власний голос. Книжка буде корисна всім, хто працює зі словом.
«Наука сторітелінгу. Чому історії впливають на нас і як ними впливати на інших», Вілл Сторр

Ще один текст про сторітелінг — цього разу про прийоми розповідання історій, від яких читачі не зможуть відірватися. Автор, британський письменник і журналіст Вілл Сторр, попрацював у багатьох відомих виданнях, як Esquire, GQ, Guardian, Observer, New York Times, New Yorker і Times. Для книжки «Наука сторітелінгу. Чому історії впливають на нас і як ними впливати на інших» він збирав досвід не лише тих, хто заробляє текстами на життя, а й людей інших професій — соціологів, філософів, нейробіологів та експертів з людської поведінки. І в ній ділиться письменницькими техніками та підказками, як навчитися грати на людському мозку, як на музичному інструменті — за допомогою історій.
«Сторітелінг для очей, вух і серця», Марк Лівін

Журналіст — це перш за все оповідач. Тим, чиє завдання — доносити інформацію до суспільства, не обійтися без мистецтва сторітелінгу: якими важливими не були б ваші дані, їх мало хто помітить і зрозуміє, якщо в повідомленні немає елементу історії. Навчитися основ сторітелінгу допоможе видання, наповнене важливою інформацією в оповідній формі від українського письменника і журналіста Марка Лівіна — «Сторітелінг для очей, вух і серця». У книзі зрозуміло подана теорія, поради, приклади і лайфхаки від автора, а ще додаткова інформація, яку легко отримати за кʼюар-кодами.
«Розповідати історії (для очей, вух і серця) у час, коли світом керують потоки інформації, стає головною навичкою. Бо, як казав Тіріон Ланістер, „немає у світі нічого могутнішого за хорошу історію“», — зазначає Андрій Баштовий, співзасновник «Громадського», головний редактор The Village Україна, відгукуючись про цю книжку.
«Сторітелінг у фотографії. П’ять кроків до створення незабутніх світлин», Фінн Біллз

Цікавий текст, доповнений якісною світлиною, привертає більше уваги в читачів. Часом у роботі виникають ситуації, коли потрібно швидко зафіксувати на фото важливі моменти, автор книги «Сторітелінг у фотографії. П’ять кроків до створення незабутніх світлин» підкаже, як зробити це найкраще. Так, щоб глядач побачив у світлині частинку цілої історії. Видання стане особливо корисним для початківців: інформація тут структурована та змістовна, пiсля прочитання хочеться випробувати поради Біллза на практиці.
«Як не стати овочем. Інструкція з виживання в інфопросторі», Оксана Мороз

Одна з важливих навичок будь-якої людини в сучасній реальності — інформаційна гігієна. А для працівників медіа, які часто виступають ретрансляторами інформації, вона ще важливіша. Вдвічі, втричі, а може і вдесятеро.
Книга «Як не стати овочем. Інструкція з виживання в інфопросторі» стане вашим універсальним довідником та помічником, адже у ній розглядаються основні маніпуляції та приклади шахрайства в цифровому світі, де сучасні журналісти перебувають мало не постійно. Видання допоможе не прокліпати «інформаційні віруси», ненадійні чи брехливі дані, не попастися на гачок недоброзичливців, які їх розповсюджують і завжди ділитися лише достовірною інформацією.
«Свобода в мережі. Як насправді працює інтернет», Нільс Тен Евер, Мелорі Кнодель, Корін Кат

А цей ілюстрований посібник простою мовою і без канцеляризмів розповість про те, що таке інтернет і як тут все влаштовано. «Свобода в мережі. Як насправді працює інтернет» пропонує читачам вирушити у подорож всесвітньою павутиною разом із котом-провідником і дізнатися про базову інфраструктуру інтернету: те, як відбувається контроль за мережею, які дані користувачів можна законно знайти в інтернеті та багато іншого.
«Мистецтво говорити. Таємниці ефективного спілкування», Джеймс Борг

Мало хто поза сферою журналістики задумується про це, але журналістові важливо не тільки гарно писати, але й бути приємним та уважним співбесідником. Навіть в нашу еру інтернету та швидкого доступу до масиву даних комунікація залишається важливою для створення якісного й цікавого повідомлення. Тому, вважаємо, доповнити вже згадані нонфікшн-книги для розвитку журналістських навичок мають видання про спілкування.
У посібнику з ефективної комунікації «Мистецтво говорити. Таємниці ефективного спілкування» ділиться своєю експертизою бізнес-консультант і психологічний тренер Джеймс Борґ. Автор розбирає не лише важливість слів, а й жестів, тону, погляду, але не лякає читача нею, а навпаки — навіть допомагає позбутися страху живої розмови тим, у кого він є. Ця книга пропонує цікаві результати досліджень про спілкування; навчає читачів і говорити, і слухати та розуміти співрозмовника.
«Як розмовляти будь з ким, будь-коли і будь-де», Ларрі Кінг, Білл Гілберт

Ларрі Кінг — легенда американського телебачення. Він устиг провести понад 60 тисяч інтерв’ю за період своєї блискучої кар’єри. Гостями Кінга на його шоу були найвідоміші політики, зірки, спортсмени, серед яких Маргарет Тетчер, Нельсон Мандела, The Beatles, Леді Гага. До кожного гостя журналіст умів знайти підхід, ставив легкі запитання й усіляко сприяв тому, аби в запрошеної зірки виникло бажання поділитися цікавою інформацією.
У книжці «Як розмовляти будь з ким, будь-коли і будь-де» Ларрі Кінг пише про свій досвід детальніше, наводить життєві приклади, дає поради, навіть розповідає про подолання перших невдач, надихаючи читачів ніколи не відступати від своїх амбіційних кар’єрних та особистих планів, знаходити спосіб порозумітися з ким завгодно.
«Сила запитань. Як ефективно комунікувати та переконувати інших», Трей Ґауді

Важливі навички для журналіста — ставити запитання та переконувати. Цьому навчає наступна книжка в нашій добірці — «Сила запитань. Як ефективно комунікувати та переконувати інших».
Трей Ґауді має досвід виступів у залі суду перед великими групами людей, якого набув, займаючись політикою. Автор без прикрас розповідає історії з власного життя, частина яких описує помилки, а частина — великі досягнення та доленосні події. Приклади виступають тут тлом і підкріпленням до прагнення Ґауді навчити читачів складати і ставити правильні запитання, добиватися відповідей — правдивих чи бажаних, а також досягати компромісів у конфліктних ситуаціях.
«Не читайте цю книжку. Тайм-менеджмент для творчих людей», Дональд Рос

Біль багатьох творчих людей — брак часу на реалізацію всіх ідей. Щоб вас таке не турбувало, існує спеціальна книжка про планування для кріейторів — «Не читайте цю книжку. Тайм-менеджмент для творчих людей».
У ній автор Дональд Рос ділиться порадами про те, як організувати час, щоб знайти місце для творчості; які звички, стиль життя та мисленнєві процеси допоможуть навести лад у планах. У книзі кожен знайде корисні інструменти для управління своїм часом, не зіштовхуючись зі складними схемами. Вона навіть обіцяє змінити ваше сприйняття тайм-менеджменту на краще.
«Володар дедлайнів. Встигнути все», Крістофер Кокс

Крістофер Кокс досяг вершин у журналістській діяльності: працював головним редактором журналу Harper’s та виконавчим редактором GQ, створені ним матеріали здобули численні нагороди, в тому числі Пулітцерівську премію, премію PEN за журналістику. Кокс є оглядачем таких видань, як The New York Times Magazine, New York, Harper’s, Wired. Автор добре розуміє і важливість дотримання дедлайнів для ефективної роботи, і необхідність знаходити час для інших важливих речей у житті.
Книга «Володар дедлайнів. Встигнути все» повна оригінальних історій: автор спостерігав за поведінкою працівників абсолютно різних компаній та організацій, у моменти тиску на них перед дедлайном. На основі своїх спостережень й досвіду Кокс робить цікаві висновки та пропонує стратегії управління часом, які допоможуть встигати все.
«Фриланс здорової людини. Стоп’ятсот лайфхаків від замовників і виконавців», Тетяна Гонченко

У книжці «Фриланс здорової людини. Стоп’ятсот лайфхаків від замовників і виконавців» Тетяна Гонченко ділиться практичними порадами й лайфхаками для ефективної роботи. Видання буде корисне всім фрилансерам, а особливо початківцям, які роздумують, чи варто переходити на віддалену роботу.
Авторка розповідає про підводні камені формату фриланс, зокрема, про тонкощі взаємодії між замовниками й виконавцями, окремі робочі процеси, організацію робочого часу, встановлення прайсу на послуги тощо. Інформація проілюстрована прикладами з досвіду Тетяни Гонченко й інших фахівців. Книга дає можливість подивитися на процес співпраці з різних точок зору, що може бути дуже корисним навіть для експерта з багаторічним досвідом.
«Українська, що надихає. Говоримо й пишемо правильно», Юлія Данчук

Чистота мови для журналіста багато важить — вона сприяє професійному розвитку та успіху в інших сферах життя.
Щоб і в усному спілкуванні й у тексті ви звучали вишукано та професійно, пропонуємо до прочитання книжку Юлії Данчук «Українська, що надихає. Говоримо й пишемо правильно». Вона навчить вас уникати поширених мовленнєвих помилок, таких як росіянізми, зайві повторення та алогізми. Ви знайдете корисні поради щодо правильного звернення, привітання, подяки та багато іншого.
«Писати аналітику може кожен. Мистецтво переконливого тексту», група авторів

Писати аналітичні тексти так, щоб від них неможливо було відірватися — таємне бажання багатьох журналістів. Розвиток навичок такого письма можливий з допомогою цієї книги.
«Писати аналітику може кожен. Мистецтво переконливого тексту» — це праця Катерини Зарембо та Анни Юнґен, Ілони Сологуб, Ірини Лапшина, Тараса Доронюка — дослідників з «Києво-Могилянської академії», Українського Католицького університету та Київської школи економіки. Завдяки їхнім зусиллям читач отримає глибоке розуміння того, що таке текстова аналітика та зрозуміє, як конструювати публікацію, що читатиметься на одному подиху.
«Рідні землі. Історія Європи через особисте сприйняття», Тімоті Еш

Видання «Рідні землі. Історія Європи через особисте сприйняття» буде корисним для журналістів, адже їм необхідно розуміти передумови та наслідки окремих історичних подій, вміти якісно аналізувати інформацію.
У цій книжці історик, письменник і журналіст Тімоті Ґартон Еш розповідає про історичні події з точки зору однієї людини. Автор пише про себе та своїх друзів, особисті переживання поєднує з історичними фактами. Так читач отримує розмову з освіченою людиною, що ділиться світом важливими історіями про минуле й теперішнє, розмірковує про майбутнє Європи. Також у книжці показано важливість України в контексті європейської історії.
«Журналісти на війні. Документальні дослідження, хронікальний літопис, аналітика», Михайло Сорока

Не менш важливим для журналіста є досвід колег, тож радимо звернути увагу на книгу «Журналісти на війні. Документальні дослідження, хронікальний літопис, аналітика». У виданні зібрано журналістські хроніки, щоденники, спогади та документальні дослідження, доповнені світлинами з передової. Книга представляє українських журналістів, які з 2014 року фіксували події в Криму та на Донбасі, а після повномасштабного вторгнення багато з них стали військовими кореспондентами. Її варто прочитати, щоб знати в обличчя сміливих людей, які на високому рівні дотримуються стандартів журналістської етики. Видання доповнюють світлини з передової та фотопортрети героїв цієї війни, українських воїнів.
«Вільні голоси Криму. Історії кримських журналістів — бранців Кремля», Олеся Яремчук, Інна Березніцька, Анастасія Левкова

Ще одне важливе видання про сильних особистостей — журналістів, які не відступають перед злом, відданих ідеям свободи і справедливості.
За спільною ініціативою Українського ПЕН, The Ukrainians Media, Центру прав людини ZMINA та видавництва Vivat було створено 16 текстових портретів громадянських журналістів-політвʼязнів, які включають історії їхнього життя, затримання та перебування в неволі, уривки з щоденників, коментарі родин та правозахисників, цитування листів, виступів у судах. Ці 16 історій ви прочитаєте у книзі «Вільні голоси Криму. Історії кримських журналістів — бранців Кремля».
Нехай ця нонфікшн-література стане вам у пригоді та допоможе розвинути навички, наснагу й натхнення, такі важливі для роботи журналіста. Vivat вітає всіх журналістів зі святом і дякує за вашу допитливість, чесність, сміливість і непохитність 💚
Більше цікавих статей