Нові любовні романи про ковбоїв: як змінюється жанр у США та в якому вигляді приходить до нас

...
|
Категорія
Нові любовні романи про ковбоїв: як змінюється жанр у США та в якому вигляді приходить до нас - Vivat

Авторка: Катерина Булаєва — редакторка блогу Vivat

 

Яких тільки романтичних книжок зараз нема — ви можете знайти любовні романи про хокеїстів, футболістів, баскетболістів, історії про бізнесменів, науковців, студентів, розповіді про письменників, акторів, ковбоїв… Чекайте, ковбоїв? Саме так, ковбоїв!

Нещодавно українські видавці звернули свій погляд на популярні ковбойські романи про кохання і стосунки, чого, певно, мало хто очікував. Тому сьогодні розбираємося, що ж сталося з цим піджанром любовного роману, який у нього є звʼязок з класичним вестерном і чим сучасні романтичні книги про ковбоїв відрізняються від тих, які ваша (і моя) мама позичала у подружки двадцять років тому.

Батько ковбойських любовних романів — вестерн

Спочатку пропонуємо трохи зануритися в історію та поговорити про те, як ковбої, ранчо і Дикий Захід прийшли в літературу.

Уточнимо, що Диким Заходом або ще Фронтиром, де часто розгортаються події вестернів, називають територію, що охоплювала сучасні американські штати Північна Дакота, Південна Дакота, Монтана, Вайомінг, Канзас, Небраска й Техас. США не завжди мали такий вигляд, як сьогодні, спочатку країні була набагато меншою. Тому коли стала актуальною проблема перенаселення, ії розвʼязували розширенням кордонів на захід, до Тихоокеанського узбережжя та освоєнням нових регіонів.

Караван переселенців на Дикий Захід. Фото з сайту Bullock Texas State History Museum

 

У середині XIX століття американці отримали право брати у власність землю на незаселених територіях, що пришвидшило переселення і збільшило кількість так званих першопрохідців або pioneers. Розповсюдженим заняттям для першопрохідців на цих територіях було скотарство, а піклувалися про худобу пастухи-вершники — ковбої.

Тогочасний літературний процес підтримав державну політику та суспільну динаміку щодо освоєння територій: зʼявилися книжки, що описували життя та пригоди переселенців на Дикому Заході.

Вони набули популярності в середині 1800-х років, в епоху дешевих видань Penny dreadful або «грошовий жах», які публікували книжку кількома частинами, що виходили щомісяця — подібно до телесеріалу. Читачі, захоплені американським Заходом, гарно реагували на пригоди в новому сеттингу.

Першим «офіційним» вестерн-романом часто називають книгу «Вірджинець» Оуена Вістера, опубліковану в 1902 році. Це історія безіменного оповідача, який прибуває до Вайомінгу з «далекого сходу» та влаштовується на роботу на ранчо. З часом він стає бригадиром на ранчо, закохується в місцеву вчительку та бореться зі спокусою перемогти свого ворога.

Обкладинка першого видання роману «Вірджинець»

 

«Вірджинець» заклав універсальні ознаки вестерну: мужній герой-одинак на Дикому Заході, який повинен зберегти свою честь, домогтися справедливості та зрештою поскакати назустріч заходу сонця. Хоча роман Вістера був далеко не першим друкованим виданням про пригоди на Фронтирі, та він став класикою завдяки темам ранчо та образу рішучого, але стриманого самотнього героя.

Надалі міфологія Дикого Заходу з широкими краєвидами, самотніми подорожами на далекі відстані у преріях, запиленими містами, салунами та потребою завжди бути напоготові дедалі більше завойовувала позиції в уяві американців, що жили на «далекому сході».

Головна вулиця міста Фредеріксбург у штаті Вірджинія. Фото з сайту Bullock Texas State History Museum

 

Жанр вестерну також надав спосіб розібратися з тим, що означає західна експансія для стосунків між поселенцями та тими, хто вже жив на захоплених ними територіях. Одним із поширених сюжетних тропів вестерну став персонаж корінного американця, якого зображали або як мудрого друга на боці головного героя — білого чоловіка, або як безіменного дикуна, який символізував варварство та небезпеки Фронтиру й протиставлявся цивілізації в образі протагоніста.

У 1920-х роках, вестерн поєднався з гангстерськими романами та історіями про пограбування поїздів. І ще багато років зберігав свою популярність, яка сягнула піку в 1960-х. Цей час називають Золотою добою вестернів.

Потім, до 1990-х, популярність романів про ковбоїв знижувалася — читачів почали цікавити більш морально складні персонажі, стали більш популярними інші жанри, наприклад, наукова фантастика, а деякі американські історичні міфи було спростовано.

Вестерни почали мутувати, іноді обʼєднуючись із іншими жанрами. Так зʼявилися Western Romance — любовні романи для дорослих, в яких ковбої та ковбойки закохуються і займаються сексом.

Хоча деякі читачі зневажливо ставилися до цього відхилення від традиційної форми пригодницького роману, ринок таких вестернів для дорослих був однією з небагатьох стабільно сильних сфер зростання жанру у XXI столітті. Сьогодні в США любовні романи про «гарячих» ковбоїв досі мають сегмент, щоправда з часів історичних любовних романів Даніели Стіл вони пережили кілька важливих змін.

Сучасні любовні романи з ковбойським вайбом

У 2018 році з виходом альбому Бейонсе Cowboy Carter у США повернулась мода на ковбойський стиль, пізніше у кінофільмі «Барбі» Барбі та Кен у виконанні Марго Робі та Райана Гослінга теж зʼявилися у гламурних ковбойських образах і виникла естетика «прибережна ковбойка», що поєднує ковбойські капелюхи, коней та пляж. Ця мода не обмежилася одягом, любовні романи про ковбоїв теж отримали новий виток популярності.

На фото Марго Робі та Райан Гослінг

Атмосфера Cowboy Romance — ранчо і маленьке містечко

Сучасні любовні романи про ковбоїв насправді мають не так багато спільного з вестерном. Якщо у 1990-х і 2000-х авторки, як вже згадана Даніела Стіл або також відома в Україні Джоанна Ліндсей, пропонували читачам історичні романи про кохання в сетингу Дикого Заходу, то сьогодні це частіше Contemporary Romance, тобто події розгортаються в наш час.

Багато сучасних ковбойських любовних романів — скоріше затишні любовні історії в декораціях маленького містечка, аніж пригоди першопрохідців Фронтиру.

Виклики й небезпеки, звичайно, можуть бути присутні в сюжеті, та це вже не пригодницька література, якою були вестерни. У цих книжках присутні нові емоційні нюанси — персонажам потрібно побороти не стільки зовнішні загрози, як власні комплекси, травми чи внутрішні заборони, щоб бути разом і щасливими.

У побудові сетингу сучасного ковбойського роману важливу роль відіграють звʼязок з природою та робота на землі, відчуття невеликої спільноти й деяка віддаленість від цивілізації. Тлом для подій все ще можуть виступати безкраї простори Заходу, відкриваючи таку книжку ви можете очікувати пустельних пейзажів, описів спеки, буденного життя на фермі. А також розповідей про родини та групи друзів, що дуже близькі, знають все одне про одного, а ще полюбляють плітки і звідництво. Так, що деякі сюжети та серії доповнюються багатьма деталями, розростаються й виходить майже сімейна сага

Персонажі та персонажки любовних романів про ковбоїв

Сучасний романтичний інтерес-ковбой — це працівник чи власник ранчо, спортсмен, що бере участь у родео, вчитель верхової їзди, власник бізнесу в невеликому містечку, наприклад бару (чи то салуну? 😉) тощо. На противагу головним героям з любовних романів про мільярдерів, наприклад, ковбої завойовують серця своїх обраниць не подарунками й вечерями в дорогих ресторанах, а вмінням працювати на землі, любовʼю до тварин, готовністю завжди прийти на допомогу, приналежністю до місцевого комʼюніті. Що і приваблює багатьох читачок, які втомилися від любовних інтересів-багатіїв.

На образ сучасного ковбоя повпливав відхід від ідеалізації традиційної маскулінності. Часто головних героїв Cowboy Romance показують, як чуйних, надійних, стабільних чоловіків, для яких важливі сімейні цінності, комфорт партнерки чи партнера в стосунках.

Навіть якщо характеру героя на початку притаманна мовчазність чи брутальність і загалом енергетика «поганого хлопця», з розвитком сюжету такий ковбой зазвичай постає в іншому світлі — виявляється, він вололдіє емоційною глибиною і вразливістю.

Так, наприклад, розкривається головний герой роману Елсі Сілвер «Бездоганний», частини серії «Чеснат Спрінгс», яка виходитиме українською у Vivat.

За сюжетом цієї книги, грубіян і зірка родео Ретт Ітон втрапляє у великий скандал, що може покласти край його блискучій карʼєрі приборкувача биків. Допомогти порятувати репутацію спортсмена має Саммер Гамільтон — спеціалістка зі зв’язків із громадськістю та дочка попереднього агента Ітона. У героїв виникають одне до одного почуття, але батько Саммер суворо заборонив дівчині підпускати до себе спортсмена, а для Ретта карʼєра та бажання досягти успіху на першому місці, тому від краще мовчки страждатиме або бунтуватиме проти Саммер, ніж дозволить собі її кохати. Та з часом Ретт і Самер стають все ближчими та розкриваються одне перед одним.

Еволюцію образу романтичного героя в любовних романах у стилі вестерн відображають також слова авторки ковбойських романів Лайли Сейдж, про чию книгу ми розповімо далі:

«Мені подобається досліджувати більш безпечний тип маскулінності у любовних романах, до яких висувають суворі очікування. Дуже цікаво писати про чоловіків-”зелених прапорців», але я також хочу писати про безпечну маскулінність, про чоловіка, який радий піклуватися про тебе, але знає, що це ще не все у стосунках».

Щодо головної героїні любовних романів про ковбоїв, то порівняно з вестернами її образ почав модернізуватися ще в 1990-2000-х роках — для історичних романів про кохання на Дикому Заході не рідкістю було осучаснення ґендерних ролей. Якщо в класичному вестерні наш герой-одинак часто закохувався в таку собі діву в біді, яку потрібно було захищати та рятувати від багатьох небезпек дикої землі, то вже наприкінці минулого століття жінки в ковбойских книжках стали більш незалежними та рішучими. В багатьох романах саме жінка показувалась, як першопроходиця: доволі популярними були сюжетні ходи, коли вона вирішувала втекти від нерозділеного кохання та розпочати нове життя на Дикому Заході, успадковувала або купувала ранчо, мала сміливість самостійно подорожувати преріями тощо.

Сьогодні в головних ролях романів про ковбоїв теж незалежні жінки. Буває, що це міські дівчата, які з якихось причин опинилися на фермі, але є й історії, де ковбой не лише він він, а й вона — cowgirl, яка сама виросла на ранчо і має неабиякий талант до ведення господарства та верхової їзди.

Наприклад, як в романі «Раз і назавжди», що є першою частиною серії «Ранчо „Норовиста блакить“» Лайли Сейдж і незабаром вийде українською у видавництві ARTBOOKS.

Головна героїня Клементина (Еммі) Райдер раніше професійно займалася верховою їздою, та після нещасного випадку боїться знову сісти на коня. Дівчина не бачить подальшого розвитку своєї карʼєри і думає, що її мрії зруйновано, тож вирішує повернутися до рідного містечка Медовларк. У перший же вечір найкращий друг веде Еммі до місцевого бару, і господарем закладу виявляється Люк Брукс — найкращий друг брата Еммі. У дитинстві головна героїня дратувала Люка, а тепер він зразу відчуває до неї романтичний потяг. Проте піддатися почуттям персонажі не готові, на кону можуть бути стосунки Люка з братом Еммі та всією її родиною, а ще головна героїня не хоче ділитися своїми проблемами та приймати допомогу від власника бару й намагається впоратися з ними самостійно.

Інклюзивність у сучасній вестерн-романтиці

Також у книжці «Раз і назавжди» порушено тему життя людей з РДУГ, що підводить нас до ще однієї особливості сучасних любовних романів про ковбоїв — інклюзивності та різноманіття. Теперішні Cowboy Romance можуть вдаватися до переосмислення стереотипів з вестернів не лише щодо роду занять і характерів головних героїв, а й їхньої ідентичності:

  • Персонажі не обовʼязково мають бути білошкірими (як насправді не були лише білошкірими й переселенці на Захід), в головних ролях можуть виступати і ковбої-афроамериканці, й іноземці або нащадки мігрантів, і представники корінних народів Америки, які в класичних вестернах були на другому плані або взагалі зображалися як лиходії.
  • Не всі ковбойські любовні історії є розповідями про гетеросексуальне кохання, ЛГБТКІА+ теж отримує репрезентацію в багатьох книжках про життя на ранчо. Автори не бояться експериментів і навіть розширюють квір-вестерн, поєднуючи його з іншими жанрами й домішуючи, наприклад, фентезі чи наукову фантастику.
  • І, як вже згадувалося раніше, сюжетні акценти часто розставляються так, щоб підсвітити важливість ментального благополуччя персонажів, видимість людей, чий мозок працює інакше, тих, хто пережив травматичні події, бореться з депресією чи хронічним стресом тощо.

 

В Україну з нового покоління Cowboy Romance поки прийшли тільки згадані тут «Бездоганний» Елсі Сільвер та «Раз і назавжди» Лайли Сейдж — вихід обох книжок очікується вже найближчими тижнями. Проте ця жанрова ніша може поповнитися ще багатьма цікавими історіями, якщо перші перекладені романи матимуть успіх, адже видавництва часто орієнтуються на читацькі вподобання.