Річниця «переїзду» інтернет-книгарні Vivat на новий сайт: що це означало, що змінилося, чого очікувати в майбутньому

22 дн. тому
|
Категорія
Річниця «переїзду» інтернет-книгарні Vivat на новий сайт: що це означало, що змінилося, чого очікувати в майбутньому - Vivat

Текст підготувала Катерина Булаєва, редакторка блогу Vivat

 

Рік тому, 1 лютого 2024 року, інтернет-книгарня Vivat оголосила про «переїзд» на інший сайт. Для команди це означало не лише зміну адреси ресурсу, але й переформатування роботи з асортиментом, запровадження нових функцій та боротьбу з різними викликами. Сьогодні ми попросили команду ресурсу розповісти, що змінилося та яких результатів досягли за рік роботи оновленої інтернет-книгарні.

📝 «Розвиток інтернет-книгарні став для нас природним кроком, адже онлайн-продажі вже багато років займають лідируючі позиції. Людям зручніше обирати та замовляти книжки в інтернеті, а ми прагнемо запропонувати їм широкий асортимент якісної літератури», — каже СЕО Vivat Юлія Орлова про рішення розвивати інтернет-магазин. 

Новий сайт змінив усе

📝  На запитання, що змінилося після переїзду, Микита Любар, керівник e-Commerce у Vivat, відповідає:

«В принципі все, починаючи від платформи. Ми не пішли легким шляхом. Ми обрали складніший, але правильний шлях — створити сайт з нуля, без шаблонів та обмежень конструкторів. Так, це вимагало більше часу та інвестицій, проте тепер ми маємо потужну, адаптивну платформу, яка готова підкорювати ринок. Це більше, ніж просто сайт — це технологічна перевага, яка дозволяє нам рости, допомагати користувачам і задавати тренди».

Крім робіт «під капотом», команда інтернет-книгарні вдалася до низки покращень, що стосувалися користувацького досвіду — робота пошуку, запровадження нових категорій, створення фільтрів, різні етапи оформлення замовлення, додавання плашок до товарів та багато іншого. Навіть головна сторінка з моменту запуску сайту змінилася до невпізнаваності. Основним орієнтиром тут була зручність користувача.

 

📝  Юлія Орлова наголошує:

«Нам важливо, щоб сайт був зручний і зрозумілий. 

Ми уважно аналізуємо запити наших клієнтів та адаптуємо асортимент, сервіс і функціонал сайту відповідно до їхніх потреб. Завдяки цьому нам вдалося створити платформу, де кожен може знайти саме ту книжку, яка йому потрібна.

Також у нас тепер є власний блог, де ми пишемо про книжки і допомагаємо читачам обирати те, що їм сподобається. Це дуже помічна функція і для затятих читачів, і для тих, хто майже нічого не знає про літературу».

 

📝  «Ми зробили сайт вже ефективнішим і зручнішим, ніж старий. У співпраці із SEO активно займаємось оптимізацією сайту для пошукових систем. 

За цей рік органічний трафік інтернет-книгарні Vivat зріс на 65% й продовжує зростати. Зокрема для цього наші копірайтерки написали понад 1 000 текстів про книги, видавництва, авторів.

З релізу нового сайту Vivat взялись і за розвиток блогу: цьогоріч було опубліковано вже понад 250 статей, які влучно охоплюють популярні для читачів теми й у багатьох випадках потрапляють на перші позиції у пошуковій видачі, що допомагає залучати нових користувачів.
Одним із викликів для новоутвореного департаменту контенту під час повномасштабного вторгнення зокрема став віддалений формат роботи проте, нічого з цього не було б можливим без залучення нових спеціалісток, які створюють текстове наповнення сайту, працюють над розвитком блогу. З усім тим, нам досі є куди рости», — прокоментував керівник відділу контенту в інтернет-магазині Іван Сірченко.

 

📝  А Микита Любар поділився планами на майбутнє:

 «Ми ставимо перед собою масштабні цілі: зробити наші технології ще більш потужними, автоматизованими та розумними. Вдосконалюючи користувацький досвід та внутрішні процеси, ми створюємо омніканальну екосистему, що дозволить нам об’єднати всі інструменти та швидко реагувати на потреби та запити клієнтів».

Асортимент книгарні зріз кратно — стало більше книг від інших видавництв

Перед відділом контенту, який займається всім, що повʼязано з додаванням товарів на сайт, після «переїзду» постало завдання з перевірки та актуалізації успадкованих від старого сайту сторінок. Таких виявилося понад 10 тисяч і на момент підготовки цієї статті, колеги опрацювали вже понад 80% цього обʼєму.

Паралельно сайт активно поповнюється новими книжками на продаж — велика частина з них від інших українських видавництв.

 

📝  Категорійна менеджерка Vivat Юлія Зіньковська каже:

«Ми кожного дня розширюємо асортимент, працюємо з багатьма видавництвами України. Наразі в нашому асортименті вже понад 11 000 наявних тайтлів».

📝  А Іван Сірченко поділився:

«Почасти можна сказати, що це як нова інтернет-книгарня. Старий сайт Vivat спеціалізувався саме на продажі книг видавництва Vivat. Раніше близько 90% доступних до замовлення товарів були книгами видавництва Vivat. Зараз співвідношення кардинально змінилося. Після переїзду ми застосовуємо зовсім інший підхід до роботи і із контентом, із асортиментом — з усім.

За асортиментом ми виросли майже в 4 рази менш ніж за рік.

Мета була дещо амбітніша, направду. Але якщо дивитися, як розвивається ринок (дедалі більше видавців кажуть про те, що будуть скорочувати кількість тайтлів і збільшувати обсяги накладів, тобто збільшувати кількість просто тиражно, а не потайтливо), то невідомо, наскільки ми виконаємо мету навіть на наступні роки. Деякі видавці тримають доступними до замовлення у прайсах значно меншу кількість тайтлів, ніж це було до початку повномасштабної війни. Новинки все ще з’являються, однак вибірковість видавців між підтриманням свого беклисту популярних найменувань та друком новинок стає дедалі помітнішою».

Також фахівець додав, що на темпи розширення асортименту впливають й інші тенденції на книжковому ринку: нестача кваліфікованих кадрів на виробництвах та те, як за час повномасштабного вторгнення змінилась аудиторія. Це змусило частину видавців, які спеціалізувалися на виданні одного жанру літератури, перемкнутися або розширитися на інші.

 

📝  «У нас є дані, що за 2024 рік в інтернет-книгарні Vivat дитячу літературу купували у 5 разів менше, ніж у 2023. Тут, щоправда треба зазначити, що в нас зʼявилося значно більше інших книг, багато з них для дорослих. Та все ж це дуже сумний показник», — зазначив він.

Звичайно, команда старається якнайшвидше додати на сайт нові книжки, які тільки-но вийшли з друку, але на зростання наповненості віртуальних поличок онлайн-магазину Vivat також вплинула потреба доукомплектувати асортимент популярними виданнями минулих років.

 

📝  Іван Сірченко розповів:

«Одним із викликів року стало не тільки додати новинки, адже новинки ми закуповували у всіх, з ким співпрацювали, а й наздогнати бекліст видавців. У деяких гравців на ринку є дуже великі прайси, в яких багато дитячих книжок, класики, сучасної української літератури, причому у варіативних обкладинках. Тож якщо раніше це закуповувалось точково і вибірково, то минулого року ми наздоганяли, стараючись охопити й ці повні прайси видавців надрукованого раніше».

На віртуальних поличках інтернет-книгарні з’явилось дуже багато книжок малих видавців — також важлива зміна, що допомагає урізноманітнити асортимент. Завдяки цьому книголюби можуть придбати у нас більше навчальної та селфгелп-літератури, видань українських авторів, фентезі та манґи, дитячих книжок.

 

📝  Іван каже:

«Якщо раніше закуповувалось тільки у найбільших гравців, причому закуповувалось вибірково, то тепер стали заводити дуже багато малих видавців. Підписання договору з кожним — це окрема процедура, яка вимагає часу та зусиль і, звісно, раніше до того просто не доходили руки, бо ще ж треба відстежувати залишки, відстежувати новинки за значною кількістю прайсів. Та з розширенням штату інтернет-книгарні, у нас зʼявилася категорійна менеджерка, це стало можливо».

 

📝  Сама категорійна менеджерка Юлія Зіньковська додає:

«Маленькі видавництва найбільше пропонують нонфіку, дуже гарної манґи з цікавими ілюстраціями та незвичайними обкладинками. Є в нас навіть видавництва однієї книги.

Аудиторія нашого сайту настільки різноманітна і постійно розширюється, а ми в свою чергу прагнемо задовільнити потребу будь-якого нашого покупця.

Може, до нас прийде людина саме за цим виданням і це нам дозволить розширити аудиторію, залучити інших клієнтів, які ці книжки не змогли знайти на інших сайтах».

 

📝  «У нас є 157 видавництв-постачальників, з якими ми співпрацюємо, — поділилася генеральна директорка Vivat Юлія Орлова. Цю базу ми будемо і надалі розширювати».

Найбільше уваги книголюбів — все ще видавництву Vivat

При цьому книжки видавництва Vivat, хоч в асортименті тепер складають не найбільшу частку, клієнтської зацікавленості викликають багато. І не дивно, адже тут їх найповніший перелік і найпершим відкривається попередній продаж.

Загалом передзамовлення «віватівських» новинок — велика частина роботи інтернет-книгарні. Їх заздалегідь готують до релізу та окремо підсвічують у комунікаціях. Якраз через роботу з новими виданнями якнайкраще можна розкрити діючу систему взаємодії інтернет-книгарні з видавництвом.

 

📝  Головний редактор видавництва Vivat Артем Літвінець розповів:

«Якщо говорити про співпрацю редакції з інтернет-магазином, то вона полягає в площині передачі від редакції в інтернет-магазин конкретних книжок, конкретних назв, тих, які вже знаходяться у виробництві і тих, які у найближчі місяці з’являться у продажу.

Редакція іноді заздалегідь анонсує ті книжки, над якими працює. Наприклад, ми зробили деякі анонси на початку 2025 року, але у більшості випадків клієнти бачать ці нові книжки вже тоді, коли редакція передає їх на передзамовлення в інтернет-магазин.

Можна сказати, що відкриття попереднього продажу — це той момент, коли вже фактично готовий оригінал-макет книжки, коли книжка йде в друк.

Тобто коли ми бачимо передзамовлення в інтернет-магазині, то ми можемо зрозуміти, що ця книжка вже друкується. Іноді на терміни впливають якісь зовнішні фактори, але направду ми дуже стараємось надавати реалістичні терміни».

 

📝  Ми запитали у Івана Сірченка, чи правдивим є твердження, що саме інтернет-книгарня Vivat — це місце, де найвигідніше замовити або передзамовити саме видання Vivat. Ось його відповідь:

«Так, це правда, і ця відправка також буде оперативніша, оскільки це прямі продажі. Для всіх видавців, хто має сайт, не тільки для Vivat, такі продажі завжди є пріоритетом.

Щодо передзамовлень на видання Vivat, то у нас їх найбільше, хоча бувають і на новинки інших видавництв (наприклад, «Жовтолика» від видавництва «Жорж» або «Підземелля смакоти» від MAL’OPUS — прим. авт.). І частина інших онлайн-книгарень також відкривають попередній продаж на книжки Vivat — все працює, як і у нас, покупці отримують книжку перші.

Та є й частина передзамовлень у e-Commerce, які можуть бути й не погоджені. Це скоріше люди, які орієнтуються на інформацію на сайті Vivat, та раніше додають книжки у продаж, але по факту відправлять попередні замовлення пізніше».

У попередньому продажі опиняються більшість книжок від Vivat для дорослих. На деякі дитячі передзамовлення не відкривають, вони з’являються одразу, як приходять із друку.

 

📝  «Ухвалення рішення щодо покупки дитячої книжки — трошки інше. І ми вважаємо, що в меншій мірі на них оформлюють передзамовлення, тому вони одразу зʼявляються у продажу», — уточнив Артем Літвінець.

Загалом редакція підготувала 291 книжку у минулому році, усі вони зʼявилися в асортименті інтернет-книгарні.

 

📝  «Якщо казати про жанри та категорії, то минулого року найбільше ми підготували: у нонфікшні — це суспільно-історико-політичні книжки та психологія, бізнес і селф-гелп; у художній — фантастика і фентезі, любовні романи та ромкоми і ще, звичайно, є загальна категорія — сучасна проза, це міжжанрові твори трохи ближчі до „високої полиці“. У 2025 році редакція бачить собі приблизно ту саму кількість назв, як і минулого року, але з перерозподілом щодо дитячих і дорослих: буде більше дорослих, ніж дитячих», — поділився також головний редактор видавництва Артем Літвінець.

Тож і наступного року книголюби можуть очікувати на сайті багато цікавих книжок Vivat в асортименті й на попередньому продажі.

Усе для зручності книголюбів: розділи книгарні

Розширення асортименту потягнуло за собою, звичайно, й збільшення кількості розділів для книжкових айтемів.

 

📝  «Наразі розділи інтернет-книгарні більш жанрові. При цьому для книжкових e-Commerce є така тенденція, що категорії не обов’язково відповідають жанрам, і у великих бібліотечних класифікаторах є тисячі категорій на розрізнення літератури: і за жанрами, і за географічною належністю, і за віком, і за формою тощо.

Ми за рік створили 29 нових категорій, що направду, не так багато, та це найбільш ключові категорії, які в дійсності мають запит у читача.

Це не тільки те, що в достатку представлено на ринку, тому що в нас зараз можуть бути категорії подібні до українських жахів, наприклад, в яких книжок наразі не настільки багато як у сусідніх, але тим не менш читачі зацікавлені в цій категорії.

Ми бачимо пошуковий інтент і ми додаємо цю категорію, щоб підсвітити її для читачів, зробити для них зручнішим пошук.

Зараз ми почали ще розподіл географічний. Ми запланували поглибити його, розподілити книги вже навіть за країнами, окрім просто на українське і зарубіжне. Також в планах потроху почати вводити тематичні кластери, оскільки умовні янґ-едалт чи ЛГБТК-література тощо — це не жанр, а тематичний кластер, тематична авдиторіна група, яку треба виділяти окремо», — пояснив керівник відділу контенту інтернет-книгарні Іван Сірченко.

Тобто в основі категорій, за якими розподілено товари на сайті — саме зручність для користувача. На неї орієнтуються найбільше, не тільки в цьому, а й в маркетингових активностях.

Вигідні пропозиції зʼявляються частіше

📝  Про акції та спеціальні пропозиції для клієнтів ми окремо запитали у Микити Любара:

«Ми повністю переосмислили наш підхід до акцій і спеціальних пропозицій. Тепер вони не лише частіші, а й набагато масштабніші, цікавіші та вигідніші для наших клієнтів. Охоплюючи більше тайтлів, ми робимо знижки справді корисними та доступними.

Якщо раніше ми запускали одну-дві акції на тиждень, то зараз — мінімум чотири: дві тематичні добірки плюс два видавництва тижня. І це лише початок — попереду ще більше приємних сюрпризів!»

 

📝  А про те, як команда інтернет-книгарні працює з плануванням стандартних акційних пропозицій, доповнила Юлія Зіньковська:

«У регулярних акціях типу „Твоя наступна книга“ ми намагаємось два місяці взагалі не повторюватись. А з „Видавництвом тижня“ — приблизно 3-3,5 місяця. Є багато видавництв, з якими ми працюємо, і у нас є багато тайтлів в наявності від інших видавництв, тому прагнемо залучати до акційних пропозицій всі видавництва, щоб наш читач знав, що ми продаємо не тільки Vivat, а ще й “сторонку”».

Додатково в книгарні запускають нерегулярні акції: це можуть бути великі розпродажі, улюблена клієнтами 1+1=3 або знижки до свят. Також працюють з державними програмами, як «Зимова єПідтримка» та «єКнига», та іншими бізнесами.

 

📝  «Ми виходимо за рамки традиційних акцій і створюємо унікальні партнерські активності не лише з видавництвами, а й з лідерами різних галузей. Наприклад, наша співпраця з Новою Поштою стартувала як експеримент: ми тестували їхню нову функціональність “Доставка бонусів”, оцінювали, чи зацікавить клієнтів можливість отримати промокод на книжки. Результат перевершив очікування і тепер це вже масштабна співпраця.

Також запускали кешбек-акції з Монобанком та іншими топовими банками України, щоб наші клієнти мали ще більше приємних бонусів», — навів приклади Микита Любар.

📝  Крім цього, керівник e-Commerce розповів про найбільш успішний кейс маркетингової активності за 2024 рік:

«Найуспішніша активність, яку ми запускали в 2024 році, — це Чорна п’ятниця. Ми створили окремий розділ під Чорну п’ятницю, чого в нас раніше не було. Акційні пропозиції були представлені як добірки, умовно за жанрами, були трилери, фантастика, романтика, нонфік, комікси і манґа. Додатково Чорна п’ятниця співпала з акцією до Дня Святого Миколая, знижками на дитячу літературу. Тобто це як 7 акцій в одній. І в них брали участь понад 6 000 товарів, всі їх внести в добірки — це був виклик.

Та результати були чудові: продали більш як в 4 рази більше книжок, в прибутках приріст склав 220%, а трафік зріс на 210%, якщо ми порівнюємо з 2023 роком».

Що найбільше купували в інтернет-книгарні у 2024-му

📝 А як щодо результатів року? Керівник e-Commerce Микита Любар зізнається:

«На початку ми очікувано зіштовхнулись з тим, що новій інтернет-книгарні потрібен час заробити репутацію: щоб нас краще знаходили, щоб ми видавались у пошуку Google. Тут величезна заслуга команди: колосальний вклад був від відділу контенту, який наповнював сайт, наших SEO-спеціаліста, за яким був органічний пошук, моніторинг видимості сайту, технічний аудит, оптимізація сторінок і семантика для контенту, та Digital-маркетолога, котрий зайнявся перезбиранням, переналаштуванням і адаптацією нашої реклами під нові реалії, ринок, тенденції, пошукові системи і головне наших конкурентів. Підсилив сайт і блог з корисними статтями, його вже також стали активно вести після “переїзду”».

Попри виклики на початку, на сьогодні інтернет-книгарня може похвалитися сталими замовленнями й відправками книжок та книжкового мерчу клієнтам. За словами Юлії Орлової, з моменту запуску показник продажу книжок на сайті зріс на 62%, що можна вважати дуже хорошим результатом.

Що ж саме читачі полюбляють найбільше? Ділимося топами продажу в інтернет-книгарні за 2024 рік у різних категоріях.

❤️ Любовні романи

🧚 Фентезі

📚 Сучасна зарубіжна література

🇺🇦 Українська література

👓 Нонфікшн-книжки

📝  «У 2025 році ми очікуємо подальшого зростання попиту на наші книги, особливо в цифровому просторі. Ми продовжимо вдосконалювати інтернет-магазин, щоб зробити процес купівлі ще зручнішим і доступнішим для наших читачів», — пообіцяла генеральна директорка Юлія Орлова.

Найбільший виклик і неймовірна підтримка книголюбів

Згадуючи попередній рік, не можна лишити поза увагою найбільший виклик не лише для інтернет-книгарні, для всієї компанії Vivat та й українського книговидання. Навесні 2024 року сталася трагедія — російські загарбники вдарили ракетами по харківському поліграфічному підприємству «Фактор-Друк», вбивши людей та нанісши великих руйнувань виробництву.

 

📝 «Коли 23 травня трапився приліт по друкарні „Фактор-Друк“ і зʼясувалося, що є загиблі, ця подія нас похитнула, це м’яко кажучи. „Фактор“ та Vivat входять до одного підприємства.

Про цю атаку багато писали в ЗМІ та соцмережах, на місце приїздив Президент, низка компаній нас дуже підтримували, були донати, заклики підтримати, наші клієнти зробили багато замовлень безпосередньо в нашій інтернет-книгарні, — згадує Микита Любар, окремо відзначаючи величезний ступінь підтримки книголюбів. — Ми отримали до 30 тисяч замовлень протягом 3-5 днів після удару. Для молодого інтернет-магазину це стало випробуванням, ми зіштовхнулися з неготовністю нашої внутрішньої системи до таких об’ємів трафіку та величезної кількості замовлень до опрацювання. Та ми впоралися, все відвантажили. Це зайняло більше часу, але клієнти поставилися з розумінням. Ми дуже вдячні всім тим, хто нас підтримав у цей важкий час і водночас допоміг побачити, де нам потрібно підсилитися».

 

📝 «Коли сталася трагедія на „Фактор-Друк“, люди почали нас підтримувати купівлею книжок і у нас було дуже багато замовлень. Зазвичай у таких випадках сайт „лягає“, але наш витримав», — зазначила СЕО Vivat Юлія Орлова.

 

📝  Іван Сірченко каже:

«Це насправді було одним зі страшних моментів, коли тебе зачіпає вже безпосередньо. Я не впевнений, що ми були до цього готові, аж до такої великої підтримки, і з програмної сторони, і зі сторони складу — та з усіх сторін. Люди дійсно підтримали в такий момент і це не викликало якогось відчуття нереальности. Це вже був другий рік повномасштабки і зрозуміло, що люди дійсно підтримують одне одного в складні часи. І коли люди прийшли на сайт Vivat, вони купували все — не тільки видання Vivat, який міг асоціюватися з Фактором. Це важливо, бо показує, що для людей українська книга важлива як така, а не в у прив’язці до бренду».

 

📝  Артем Літвінець додає:

«Для команди це був складний час, але ми старалися акумулювати наші зусилля для того, щоб підтримати родини постраждалих, максимально донести до світової спільноти ті злочини, які здійснила росія. Ми були безмежно розчулені тією кількістю підтримки, яку нам надала спільнота книговидавців та книголюбів».