Остання повість Ольги Кобилянської «За ситуаціями»: про жіночу несамовитість, мистецтво і жагу до свободи

2 міс. тому
|
Категорія
Остання повість Ольги Кобилянської «За ситуаціями»: про жіночу несамовитість, мистецтво і жагу до свободи - Vivat

Авторка: Тетяна Крисюк, PR-менеджерка Vivat

 

Літературний критик Микола Євшан свого часу охрестив повість Ольги Кобилянської «За ситуаціями» історією про велику буйну жіночу душу. А головну героїню Аглаю-Феліцітас — феєричною постаттю, що прагне вільного духовного розвитку і незалежності. Інакше кажучи, новою людиною, новим «типом будучності».

Інакшість дівчини насамперед закладена в її імені, бо Феліцітас означає щаслива. І оскільки по-справжньому щасливою її робить музика, вона попри все закінчує консерваторію у Відні.

Дівчина може зректися особистого щастя, але музики — ніколи й нізащо.

Прототипом Аглаї стала піаністка, скрипалька і композиторка Наталія Пігуляк, садиба батьків якої стояла поруч із будинком Кобилянської. Жінки товаришували, часто спілкувалися, адже обидві були інтелектуалками.

Євшан зазначає, що тексти письменниці мають в собі щось «очищуюче, катаргичне, як в діянні музики». Музика у цій повісті має справді неабияке значення. Це не просто тло, а спосіб сприйняття світу, вираженням мрій, думок, хвилювань, страждань Аглаї.

Музика — ніби окрема героїня. І це не дивно, бо сама Ольга Кобилянська добре зналася на музиці, називаючи своє життя «нескінченним монотонним ноктюрном». Обожнювала творчість Шопена.

За текстом Аглая-Феліцітас кілька разів виконує композиційно важливу пісню на ромський мотив «Гайда в гори!». Текст пісні написав український публіцист, поет Микола Шаповал, з яким Ольга Кобилянська була особисто знайома — чоловік приїжджав вивчати буковинські ліси. Але, припускаю, Кобилянську в ньому приваблювала не тільки любов до природи, а й відважність: він організував підрив пам’ятника-погруддя Пушкіну в Харкові, а згодом пояснив: «Доки на Україні нема пам’ятника Шевченкові — не сміє стояти ніякий інший пам’ятник».

На початку творчого шляху Кобилянську критикували за викривлення естетичного смаку, декадентизм. Для сучасників письменниці її тексти були занадто похмурими, сумними, а героїні та герої надто складними. Так Аглая-Феліцітас, надзвичайно талановита, чуттєва піаністка, розумна жінка, водночас сповнена протиріч і контрастів. Вона несамовита й химерна, як стихія, якій щоб жити, потрібна абсолютна свобода. А життя для неї — це винятково мистецтво і музика. І в цьому є певний трагізм.

Читаючи «За ситуаціями», людина має дійти до усвідомлення того, що щастя, закладене в ім’я Аглаї-Феліцітас, має для головної героїні інше значення.

Не традиційне, як-то вийти заміж і сховатися у тіні чоловіка. І мені здається, тут проглядається образ мислення самої Ольги Кобилянської, яка захоплювалася працями Артура Шопенгауера, Декарта Рене, Спінози Бенедикта. Ідеї, викладені у трактаті Фрідріха Ніцше «Народження трагедії із духу музики», цілком можуть зчитуватися поміж рядків цієї напрочуд глибокої і музичної повісті.

Читати художній текст і знаходити елементи реальності, натяки на присутність авторки, дуже захопливо.

З дванадцяти книг, які увійшли до першої черги «Vivat Класика», Ольга Кобилянська — єдина жінка, вона складає компанію Івану Франку, Валер’яну Підмогильному, Юрію Яновському, Володимиру Винниченку.

Книгу вже можна придбати на сайті Vivat та у фізичних магазинах. Книга «За ситуаціями» суголосна зі збіркою текстів, які увійшли до «Маніпулянтки» Франка. Останній вважав Ольгу надзвичайно талановитою письменницею.

 

Схожі статті

Підписуйтесь на знижки та рекомендації
Не турбуйтесь, ніякого спаму та нав'язливої реклами.
2024 © Видавництво «Vivat»
Design by WebLife