Еволюція образу Супермена. Частина 2: Смерть і переродження Людини зі сталі

...
|
Категорія
Еволюція образу Супермена. Частина 2: Смерть і переродження Людини зі сталі - Vivat

Авторка: Катерина Булаєва — редакторка блогу Vivat

 

Раді вітати вас у другій частині мегаматеріалу для блогу Vivat про еволюцію, яку пройшов образ Супермена від коміксів 1938 року до сучасних фільмів 💪

Якщо ви ще не дізналися про те, як зʼявився супергерой та що позначалось на його зовнішності, характері і силах до кінця 1980-х років, можете ознайомитися з першою частиною статті — «Еволюція образу Супермена: Народження Останнього Сина Криптона». А тим, хто вже читав її і бажає продовження, нагадаємо: ми зупинилися на тому, що попри старання видавців і революційні зміни в міфології всіх коміксів DC до кінця 80-х набути достатньої популярності і перегнати Бетмена комікси про Супермена не спромоглися. Тому сценаристи вирішили… вбити його 😬

Смерть Супермена

На початку 1990-х у стосунках Кларка Кента з Лоїс Лейн намітився прорив — у випуску Action Comics #662 від 1991 року герой нарешті розкриває справжню особистість та робить коханій пропозицію, яку та приймає. Однак весіллю не судилося відбутися за планом, адже Супермен гине в битві.

Сюжет про майбутнє весілля Супермена і Лоїс Лейн майже співпав із схожими подіями у новому ситкомі «Лоїс та Кларк: Нові пригоди Супермена» (1993), тому сценаристів коміксів попросили трохи відтягнути одруження героїв, щоб зрівняти сюжетні арки з шоу.

На одній з нарад щодо того, куди вести оповідь за умови відтермінування весілля, автор Джеррі Ордвей вкотре жартома запропонував: «Та давайте просто вбʼємо його». Це насправді був досить гіркий жарт, адже з падінням продажів коміксів серед сценаристів поширилася думка, що читачі стали сприймати Людину зі сталі як належне і непогано було б показати, яким важливим є Супермен в культурі не лише минулого, а й теперішнього. Жарт став ідеєю, яку вирішили втілити в життя.

Як Супермен вмирає

«Смерть Супермена» включає три сюжетні арки:

  1. «Судний день» або «Думсдей» — Супермен бʼється з новим антагоністом, майже непереможним монстром Думсдеєм, і в останньому, найсильнішому зіткненні гинуть обидва.
  2. «Похорон для друга» — родичі, друзі-супергерої та навіть деякі суперлиходії оплакують Супермена, показано світ, в якому більше немає «людини завтрашнього дня».
  3. «Володарювання Суперменів» — зʼявляються чотири персонажі, кожен з яких проголошує себе відродженим Суперменом.

Як він повертається

Команда DC з самого початку знала, що наприкінці Супермен повернеться, проте читачам цієї інформації вони не розповідали. Сюжетні арки «Смерті Супермена» розгорталися протягом кількох місяців.

Після «Похорону для друга» видавець навіть призупинив видання всіх своїх тайтлів про Супермена на три місяці — ніхто з фанатів коміксів не був упевнений: це назавжди чи криптонець оживе й продажі відновляться.

Тим часом сценаристи планували, як та в якому вигляді воскресити персонажа. Ідей було багато. Основні — образ «старозавітного» Супермена, який був радше інопланетянином, ніж людиною; Супербой, якого характеризували як «Супермена покоління MTV»; Супермен-кіборг; а також Супермен, в основі якого лежить образ афроамериканського народного героя Джона Генрі — вирішили втілити в життя. Так у різних серіях зʼявилися різні нові Супермени. Чи то персонажі, які стверджували, що вони Супермени.

Перепрошуємо за спойлер, але всі виявилися самозванцями. Коли справжній герой дійсно відродився (з новою стрижкою під малет та в чорному костюмі, з якого невдовзі знов перевдягнувся в традиційне синє трико зі щитом на грудях), то деяких із них довелося перемогти, з іншими обʼєднати сили.

Кларк і Лоїс одружуються

На воскреслого Кал-Ела чекало багато справ, що накопичилися за його відсутності, тож він завантажився геройською роботою й став проводити менше часу з Лоїс. Їхні стосунки почали псуватися, вони навіть відклали весілля. Нарешті комунікацію вдалося налагодити, та для цього знадобилося багато часу й сюжетних поворотів — Superman: The Wedding Album вийшов у 1996 році, що таки збіглося у часі з «весільним» епізодом телесеріалу «Лоїс і Кларк: Нові пригоди Супермена».

Історія про стосунки і одруження персонажів допомогла авторам зробити Кал-Ела ближчим ширшому колу читачів. З Суперменом, який є трудоголіком і має любовні проблеми, було простіше себе асоціювати. Завдяки цьому сценаристи також прагнули залучити більше жіночої аудиторії.

А ще Супермен стає електричним

На додачу до смерті, повернення і весілля зʼявилася четверта відома історія про Супермена з 90-х — електричні сили і роздвоєння Супермена. У 1997 році сценаристи коміксів вирішили реанімувати сюжетний поворот про дуальність Супермена з коміксів Срібної доби. Річ у тім, що у 1963-му серед альтернативних історій про героя була така, де він розщеплюється на двох ідентичних Супермена Червоного та Супермена Синього. У тій мальованій оповідці вони стають командою, але знову обʼєднатися в одну людину не можуть. В кінці кожен одружується зі своєю коханою: Супермен-Червоний — з Лоїс Лейн, а Супермен-Синій — з Ланою Ленг. І живуть довго і щасливо.

Коли наприкінці XX століття концепцію переосмислювали, то в основі лежало те, що Супермен отримав новий набір сил з контролю та маніпулювання електрикою. Суперники Кіборг та Тоймен захоплюють Електричного Супермена в клітку, і він розділяється навпіл.

На відміну від однакових Суперменів Срібної доби нові Синій і Червоний були не ідентичними: перший був холоднокровним і логічним, тоді як другий — пристрасним і імпульсивним. Вони не могли терпіти один одного, почали бачити себе цілісними істотами й не хотіли жертвувати індивідуальністю та обʼєднуватися назад. Зрештою їм таки довелося знов стати однією людиною, щоб урятувати світ, і це розсіяло електромагнітне поле Супермена, повертаючи його до його старого, неелектричного «я».

Загалом рішення зі смертю та відродженням Супермена принесло видавництву бажаний результат — продажі зросли. Проте ідею підхопили й інші автори коміксів і до кінця XX століття ринок заполонили тайтли про поразки, появу копій супергероїв, різноманітні лімітовані видання тощо.

Запити читачів зросли, попит в рази перевершив пропозицію, що призвело до кризи ринку коміксів.

Початок нового тисячоліття — прихильники дізнаються більше про юність Кларка Кента

Ще наприкінці 1990-х років правовласники почали готувати плацдарм до повернення Супермена в кінотеатри. Вийшов зроблений за прикладом дуже успішного попередника Batman: The Animated Series мультсеріал Superman: The Animated Series. У ньому на футуристичному тлі герой захищав невинних від злочинців, що були результатами експериментів, роботами, космічними лиходіями, та, звичайно, боровся з Лексом Лютором.

Перепознайомити глядачів із Суперменом, а також представити його новому поколінню допомогли перші епізоди шоу, в яких докладно переказувалася історія походження Кал-Ела. Також автори анімаційного серіалу зробили відсилання до комікс-історій різних періодів і представили багатьох суперників головного героя. Вони креативно поставилися до «всесильності» Супермена: в деяких епізодах перед тим, як перемогти лиходія у фінальній битві, протагоніст міг і сам отримати на горіхи. Це допомогло утримувати інтерес і зробити Супермена більш людяним.

Після успіху мультсеріалів про Бетмена і Супермена, обоє стали «зіркувати» в анімаційних шоу Justice League та Justice League Unlimited, повернувшись до складу Ліги Справедливості. Думки фанатів про образ Людини зі сталі у цьому серіалі — неоднозначні. Дехто зазначає, що автори зробили його ніби боксерською грушею, щоб показувати силу лиходіїв. Також Супермену з його неймовірними силами було б легко затьмарити інших учасників колективу, тому іноді його відводили на другий план. Стосунки Кларка і Лоїс не сильно висвітлювалися у шоу, натомість приділялася увага конфліктам Супермена і Бетмена.

А тим часом серіальна індустрія була готова запропонувати глядачам ще один погляд на образ «людини завтрашнього дня»: 2001 року відбулася премʼєра «Таємниць Смолвіля» (англійською просто Smallville), шоу про юність Кларка Кента, проведену на фермі в Канзасі.

Шоу стало надзвичайно популярним, нові епізоди виходили впродовж наступних 10 років, що заслужило шоу звання найдовшого фантастичного серіалу, заснованого на коміксах.

Яким же був Кларк зі Смолвіля у виконанні Тома Веллінга? Перш за все слід сказати, що він не був Суперменом — поки що, адже в серіалі ми зустрічаємо саме юного криптонця, що тільки відкриває свої суперсили. В переважній більшості автори шоу дотримувалися угоди про авторські права, за якою їм заборонялося називати Кларка Суперменом і використовувати відповідну атрибутику, та все ж їм вдалося «протягнути» впізнівану літеру «S» у деякі екранні образи хлопця.

Кент-тинейджер у «Таємницях Смолвіля» живе на фермі з прийомними батьками (їх, до речі, вирішили зробити молодшими, ніж оргінальні Джонатан і Марта, які годилися хлопцеву в дідуся та бабусю й у багатьох раніших коміксах та адаптаціях навіть вмирали «від старості»). Він ходить до старшої школи, має друзів та закоханий у «дівчину по сусідству» Лану Ленг. 

Герой стикається з різними підлітковими проблемами, переживає період становлення, до чого додається те, що у нього зʼявляються суперсили і батьки вирішують розповісти хлопцю, хто він насправді та звідки.

Багато уваги у серіалі приділяється стосункам майбутнього Супермена і Лекса Лютора. Як і у ранніх коміксах про «Супербоя» Лекс тут спочатку є близьким другом Кларка. Глядач має шанс спостерігати зміну їхніх стосунків, від дружби та підтримки одне одного до ставання заклятими ворогами. Їхні персонажі постійно співставляються. Адже Кларк представляє американські цінності жителя невеликого містечка, фермера — доброту, працьовитість, чесність, а Лекс — є багатим спадкоємцем, для якого, завдяки впливу холоднокровного батька-бізнесмена, важить успіх, прибуток та вплив.

У пізніших сезонах «Таємниць Смолвіля» Кларк вже закінчує школу та стає репортером «Дейлі Пленет», де він працює разом із Лоїс Лейн і зустрічається з іншими знайомими героями та лиходіями DC.

Цікаво, що шоуранери у розробці образу Кларка Кента вирішили провести дуже явні паралелі між ним та Ісусом Христом. Відсилки до історій про Ісуса були і в самому серіалі, де криптонця спочатку показують як дитину, потім як людину в процесі становлення і нарешті як рятівника, й у промоматеріалах. Наприклад, перед виходом першого сезону зʼявилися афіші з зображенням головного героя, привʼязаним до конструкції, схожої на хрест.

Superman Returns на великі екрани у 2006-му

Після майже двох десятиліть невдалих початків та сценарних ідей (серед яких, до речі, так і не реалізована Тімом Бертоном екранізація «Супермена», у якій головну роль мав виконувати Ніколас Кейдж) та прогріву аудиторії «Смолвілем» герой повернувся на екрани кінотеатрів у 2006 році.

Головна роль у «Поверненні Супермена» (Superman Returns) дісталася Брендону Рауту, вихідцю з невеликого містечка на середньому заході, що до того був маловідомим актором мильних опер. Брендон Раут у своєму зображенні персонажа багато в чому наслідував гру Крістофера Ріва, а його походження допомогло краще зіграти в епізодах про Смолвіль.

Брендон Раут в образі Супермена

 

Режисер Браян Сінгер був справжнім фанатом оригінальної серії про героя з Крістофером Рівом, тому вирішив повернутися до «витоків» зразка 70-х, тільки проігнорувати провальні третій та четвертий фільми. Натомість сценарій переносить Супермена в час після закінчення другої частини.

Герой був відсутній близько 5 років: обдурений Лютором, він вирушив перевірити, що там на Криптоні. А тепер повертається на Землю, щоб відвернути нову загрозу, викликану діями того ж Лютора. Поки Супермен був відсутній, його кохана Лоїс Лейн одружилася і вже виховує сина. Тож на Кларка очікує не лише боротьба з лиходіями та порятунок людства, а й зʼясування стосунків з Лоїс, син якої, можливо, теж володіє суперсилами.

«Повернення Супермена» Сінгера часто описують, як «любовний лист до „Супермена“ з Рівом», фільм був напрочуд шанобливим, та при цьому похмурим, і це зіграло з образом героя злий жарт.

Замість брати участь в епічних битвах з лиходіями персонаж дуже багато часу витрачає на те, щоб розібратися з накопиченими особистими проблемами. Після повернення на землю Кларк постає розгубленим, сумним та самотнім; закоханим сталкером, що використовує рентгенівський зір для підглядання за сімейним життям колишньої; чоловіком, що без пояснень залишив свою вагітну дівчину, а тепер намагається все виправити. Тож замість «людини завтрашнього дня» перед глядачем постав персонаж, який розплачується за помилки минулого. Раніше автори намагалися зробити Супермена більш людяним — у цьому фільмі людяності було аж за край, а от героїчності не вистачало.

У стрічці все ж була одна екшн-сцена, яку визнають бездоганною: порятунок літака від падіння та безпечна «посадка» його на бейсбольний стадіон. Вона одночасно показує здатність Кал-Ела до співпереживання, його силу та гнучкість розуму, здатного розвʼязувати комплексні завдання. А от фінальний виклик, де замість битви з лиходієм Супермен мав підняти величезний камінь криптоніту, була вже не такою захопливою. Тому «Повернення Супермена» отримало змішані відгуки й запланованого продовження не відбулося. Натомість кіноестафету передали Заку Снайдеру, який зайнявся зйомками «Людини зі сталі».

Комікси нового тисячоліття

1998 року сценаристи коміксів DC Ґрант Моррісон, Марк Вейд, Марк Міллар та Том Пайєр подали до DC Comics детальну 21-сторінкову пропозицію, спрямовану на відродження франшизи про Супермена в XXI столітті. Сьогодні пропозиція відома як «Супермен 2000».

З цим повʼязана цікава історія: Моррісон і Вейд відвідували комікон у Сан-Дієго, прогулюючись після фестивалю вулицями міста вони зустріли чоловіка у костюмі Супермена. Розговорилися, і Моррісон почав розпитувати косплеєра так, наче той справді був Людиною зі сталі, співрозмовник підхопив ініціативу — став відповідати у відповідній манері.

«Я написав більшу частину після зустрічі з Людиною зі сталі о 2-й годині ночі навпроти готелю Sheraton у Сан-Дієго — справжній шаманський момент. Він був одягнений у найкращий костюм Супермена, який я бачив, і виглядав фантастично в ролі Супермена — щось середнє між Крісом Рівом та Біллі Зейном — тому ми запитали його, чи не відповість він на кілька запитань, і він відповів — у ролі Супермена! Це було як одержимість — я казав хлопцеві: „То як ти ставишся до Бетмена?“ А він відповідав: „Ну, ми з Бетменом не дуже згодні в багатьох речах. Він так зациклений на темряві в душі кожного, а я просто так не сприймаю це…“ і так далі. Він розмовляв з нами близько півтори години», — згадував автор.

Фото з того самого комікону в Сан-Дієго

 

Натхненні цією зустріччю сценаристи подали пропозицію, яку відразу ж схвалили. І робота вже мала початися, аж ось з відпустки повернувся редактор DC Майк Карлін. Він був шокований, виявивши, що Супермен у коміксах міг зазнати великих змін без його відома і наклав вето на проєкт.

Та насправді деякі елементи з «Супермена 2000» все ж таки включили до образу героя в мальописах XXI століття. Наприклад:

  • Супермен-вегетаріанець у Superman: Birthright.
  • Розум та допитливість персонажа — виявляється в тому, що він перетворює Фортецю Самотності на кімнату трофеїв, лабораторію, спортзал та обсерваторію водночас, — у Superman: Red Son.
  • Абсолютний спокій та розслабленість в тому, як Супермен подає себе — у All-Star Superman.
  • Сині плавки замість червоних у костюмі криптонця — в перезапуску Супермена 2011 року.

Супермен початку 2000-х

Навіть відкинувши значні новації, запропоновані в проєкті «Супермен 2000», видавець все одно хотів оновити цей образ. Тому у перших коміксах нового тисячоліття було переглянуто зображення Криптону як холодної антиутопії, встановлене після «Кризи на нескінченних землях», а Суперменові повернено риси, що були актуальні в попередні роки. Персонажа тепер було наділено багатьма характеристиками, що походили з коміксів часів Срібного та Бронзового віку, різних мультфільмів, телешоу й фільмів.

📚 У 2003 році почала виходити лімітована серія мальописів «Супермен: Право народження», що задумувалася, як неканонічна версія, але надалі була прийнята до канону. Видавці вирішили зробити її такою, що знайомитиме нових читачів з історією походження Супермена та перенесе події у XXI століття.

У цій версії історії сценарист Марк Вейд додав трохи відмінностей до образу Людини зі сталі, щоб зробити його більш зрозумілим та близьким читачеві. Цей Супермен може помилятися, у нього проблеми з босом, він не має імунітету до мілких життєвих негараздів і прагне зв’язку та прийняття. Вайд також додав до сюжету подорож Кларка Кента до Африки в прагненні утвердити його як громадянина світу та самовідданого професіонала-журналіста.

📚 Одночасно з цим зʼявилась неочікувана альтернативна інтерпретація історії походження Супермена від Марка Міллара — «Супермен. Червоний син». У ній замість США малий Кал-Ел приземляється на території України, тоді УРСР.

У цьому трисерійному мальописі автор фантазує, що вихований у союзі персонаж би мав секретну особистість замість Кларка Кента, замість «правди, справедливості та американського шляху» боровся б «за сталіна, соціалізм та інтернаціональну експансію», а в якийсь момент навіть став би виконувати роль Старшого Брата для захоплених радянським союзом народів.

📚 З 2005-го почався вихід «Зіркового Супермена» — серії мальописів Ґранта Моррісона про Супермена, якому лишилося жити всього рік. У цих коміксах Кал-Ел отримує величезну дозу сонячної радіації, що значно збільшує його силу, але й починає поступово вбивати його. Сюжет охоплює останні діяння Супермена на Землі: створення героїчної команди з Лоїс Лейн, звершення «Дванадцяти подвигів Супермена» — добрих справ, що значно покращують життя людства та криптонців, а також останній двобій з Лютором, під час якого прибулець ділиться із лиходієм власним баченням Землі.

«"Зірковий Супермен" — це найбільш позачасова історія про Кал-Ела, й водночас — один із найхарактерніших коміксів Ґранта Моррісона, в якому прямим текстом заявлено, що для Супермена немає нічого неможливого», написав у своєму блозі керівник контент-відділу інтернет-книгарні Vivat Іван Сірченко.

І дійсно, Моррісон зумів поєднати найкраще з зображення персонажа у різні часи й привнести щось нове. Супермена тут показано, як сильного наче божество, при цьому до людства він ставиться з особливою пошаною та прагненням його всіляко захистити. Попри свою приреченість герой не втрачає віри в краще й старається зробити якнайбільше хорошого. Він упевнений та розслаблений — вплив зустрічі та розмови Моррісона з косплеєром після комікону в 1998-му.

Автор згадував: «Мене справді вразило не стільки те, що говорив Супермен, скільки те, як він сидів. Він сидів на тумбі, підібгавши одне коліно догори, підборіддя поклавши на руки. Він виглядав абсолютно розслабленим… і я раптом зрозумів, що саме так і сидів би Супермен. Він не випинав би груди чи демонстрував героїчну поставу, він був би абсолютно спокійним. Якщо ніщо не може тобі зашкодити, ти можеш дозволити собі бути спокійним […] З цим образом Супермена, що відпочиває сидячи на хмарі та опікується всіма нами, я поспішив назад до свого готельного номера та заповнив десятки сторінок блокнота нотатками й малюнками».

У 2011 році за коміксом випустили мультфільм «Надновий Супермен».

The New 52

У 2008 році, в результаті тривалих судових баталій частина авторських прав на матеріал про Супермена, повернулася спадкоємцям Джеррі Сігела. Зокрема:

  • «Супермен біжить швидше за локомотив»;
  • «Супермен за один раз перестрибує високі будівлі»;
  • «Кулі, що відскакують від грудей Супермена»;
  • «Синє трико Супермена з жовтим поясом і червоними трусами»;
  • «Колега-репортерка / романтичний інтерес на ім’я Лоїс».

DC більше не могли публікувати історії про Супермена в знайомому всім вигляді, це стало однією з причин того, що у 2011 році сталося перезавантаження цього персонажа і разом із ним багатьох інших у межах перезапуску The New 52. (Серед інших причин були відсутність покращень у показниках продажу, а також бажання видавців повторити успіх ребуту «Криза на нескінченних землях».)

Хоча інші персонажі, такі як Бетмен і Зелений Ліхтар, зберегли деякі аспекти своєї історії, Супермен повністю почав з нуля.

Письменниками, яким було доручено представити цього Супермена, були Джордж Перес, Джефф Джонс і Ґрант Моррісон. У той час як Джордж Перес мав написати однойменний комікс про героя, а Джефф Джонс представити Людину зі сталі у своїй серії «Ліга Справедливості», Моррісону було доручено написати бойовики-комікси, що мали б стати приквелом, дія якого відбувається 5 років тому, та детально розкрити нове походження та передісторію для цієї версії Супермена.

Моррісон прагнув повернути Супермена до його Золотого віку, відтворивши багато аспектів з ранніх історій кінця 1930-х років і переосмисливши, що означає для Супермена бути захисником пригноблених у сучасному світі. Вже на початку роботи автор мав, що показати. Як пояснював Моррісон: «У мене були всі ці малюнки, бо я хотів зробити історію про раннього Супермена після того, як я зробив версію наприкінці його життя в All-Star Superman. Тож у мене була купа ескізів Супермена просто у футболці та джинсах».

Так і сталося, у новому виконанні Кларк Кент спочатку постає в джинсах і футболці з літерою S. Таких футболок він, ніби-то, закупив про запас і ходив у них «на діло» — захищати простих громадян від несправедливості. І добре, що запасся, бо на відміну від синього костюма, який в деякі попередні епохи був таким же незнищенним, як і сам криптонець, цей рвався постійно. Це підкреслювало, що і сам Супермен міг зазнати поранень — йому могли розбити ніс, він міг знепритомніти тощо.

У серії Моррісон зумів переосмислюючи та послідовно зреміксувати різні аспекти минулого персонажа: у перших випусках Кларк викривав корумпованих бізнесменів і на ходу зупиняв поїзди, далі зустрічався з Лексом Лютором, дізнавався про Криптон і перевдягався в синій костюм — уже з синіми плавками, а не червоними — бився з Бреніяком і відправлявся в космос.

Тож спочатку персонажа представляли як двадцятирічного зухвалого та ідеалістичного вуличного борця за соціальну справедливість, а протягом серії відбувається еволюція образу до повністю сформованої «людини завтрашнього дня».

Кларк приймає як свою людську, так і криптонську спадщину, вирішуючи представляти найкраще з обох світів у своєму прагненні до «правди, справедливості та кращого майбутнього». Так, девіз Супермена для коміксів теж зазнав змін.

«Нове гасло Супермена „Правда, справедливість і краще майбутнє“ краще відображатиме глобальні сюжетні лінії, які ми розповідаємо по всьому DC, і вшановуватиме неймовірну спадщину персонажа, яка понад 80 років будує кращий світ, — сказав головний креативний директор і видавець DC Джим Лі. — Супермен вже давно є символом надії, який надихає людей з усього світу, і саме цей оптимізм і надія рухають його вперед із цією новою місією».

У продовження серії «Нові 52», до 75-річчя персонажа та за кілька днів до премʼєри нового фільму з Генрі Кавіллом у 2013 році почала виходити також мінісерія коміксів «Супермен звільнений» (Superman Unchained). У сюжеті на криптонця знов чекали випробування. «Я спробував взяти всі найбільші сильні сторони Супермена та перетворити їх на слабкі, перевернувши з ніг на голову, щоб кинути йому виклик. Тут є нові речі, і вони вас здивують, є всі знакові моменти, яких ви тільки хотіли б, але це все ще класичний Супермен, хоча він свіжий та незвичайний», — описав тоді Unchained сценарист Скотт Снайдер.

Та попри надії DC The New 52 виявилась далеко не такою успішною, як «Криза», уже за декілька років видавці були вимушені припинити випуск приблизно половини тайтлів, попрощатися із авторами і завершити ребут серіями The New 52: Futures End та Convergence.

Для Супермена це означало:

  • появу в вигляді злого напівробота в межах погляду в апокаліптичне майбутнє;
  • тимчасову заміну Шазамом, який зображає Супермена на час його відсутності, одягнувши маску;
  • повернення версій героя з різних Земель, адже наприкінці Convergence було практично повернуто мультивсесвіт 🤯
  • а також батьківство — в другому випуску Convergence: Superman у коміксах вперше представлено сина Кларка Кента та Лоїс Лейн — Джона.

Генрі Кавілл — нова Людина зі сталі

У кіносвіті ж вирували свої пристрасті. Як ми вже розповідали раніше, «Повернення Супермена» від фаната фільмів з Крістофером Рівом Браяна Сінгера не набуло очікуваної популярності. Одночасно з тим фільм про Бетмена, «Темний лицар» (2008), став одним з найуспішніших в історії. Правовласники задумалися, а чи не варто і у випадку з Суперменом рухатися в бік похмурого реалізму? Тож було вирішено не знімати «Повернення Супермена. Людина зі сталі», а натомість зробити новий фільм — з іншими ведучими актором і режисером. Так виробництво «Людини зі сталі» відійшло Заку Снайдеру, а головна роль — Генрі Кавіллу.

Виконавець ролі Супермена Генрі Кавілл

 

Снайдер, на відміну від Сінгера, не фанатів від Супермена. Цьому режисерові хотілося не так дотриматися канону, як зробити супергероя більш реалістичним, близьким і зрозумілим сучасному глядачеві. В результаті цього у фільмі 2013 року передісторія, характер і навіть мотивація Кларка Кента змінилися разюче.

У цьому прочитанні Супермен вже не був доброзичливим сусідом, американською іконою або великим синім бойскаутом. Ні-ні, у зрежисованому Снайдером похмурому та жорстокому світі Кларк постає морально змученим мігрантом з іншої планети, створінням з величезною силою, яке несе цю силу, як тягар, та прогинається під тиском важких істин: «кожна дія має гарні та погані наслідки» і «всіх врятувати неможливо».

Багато з сумнівів, що зʼїдають цього Супермена, зумовлені впливом прийомного батька. На відміну від попередніх Джонів Кентів, персонаж у виконанні Кевіна Костнера не надихає юного криптонця творити добро, а застерігає його від реакції людства та всіма силами старається захистити його таємницю — до такої міри, що жертвує власним життям лише б не викрити сина. Марта Кент також не те щоб на боці ідеї про самопожертву Супермена, натомість вона напучує сина щодо важливості зваженого вибору. А замикає коло батьківських фігур криптонський батько Супермена Джор-Ел, який представляє ту частину впливу, що раніше відводилася прийомним батькам, і таки говорить з Кал-Елом про його походження, силу та відповідальність.

Разом з тим у «Людині зі сталі» Супермен не відходить від амплуа месії — багаточисельні сюжетні (роль рятівника людства, гибель та воскресіння) та візуальні релігійні відсилки (ікони, вітражі, поза розпʼятого) стали частиною стрічки та підкреслили важкість ноші Кларка.

Генрі Кавілл, щоб зіграти Сталеву людину, що спочатку рятує людей таємно й не носить супергеройського плаща, дотримувався страшенно суворої дієти та графіку тренувань. Метою актора було зробити фізичну форму Супермена міцною та потужною й при цьому реалістичною — він не хотів, щоб тіло героя було результатом компʼютерної графіки.

Коли у фільмі персонаж вдягає костюм, то глядачі помічають зміни в дизайні: більш темний та глибокий синій колір трико, що резонує з похмурою атмосферою на екрані, та відсутність червоних плавок — вперше за історію адаптацій Супермена в кіно.

Після цього Кавілл зʼявився в ролі Супермена ще в трьох фільмах «Бетмен проти Супермена: На зорі справедливості» (2016), «Ліга Справедливості» (2017) та «Чорний Адам» (2022). В жодному з них герой в червоному плащі не зіркував:

🎥 У «Бетмен проти Супермена» Снайдер вирішив віддати обовʼязок зібрати разом Лігу Справедливості саме Бетмену, а Супермен отримав набагато менше екранного часу. Режисер зіштовхнув у стрічці одвічних конкурентів за глядацькі рейтинги, які за каноном взагалі-то мали б бути якщо не друзями, то напарниками. Й багатьом критикам та прихильникам всесвіту DC це не сподобалося.

🎥 Тим не менш далі відбулося виробництво «Ліги Справедливості», в якій Супермен тимчасово зникає, а Бетмен шукає героїв, які могли б його замінити — таким чином порівнюючи суперсили персонажа з іншими обдарованими героями.

Підготовка фільму до виходу була позначена багатьма труднощами, зокрема, тим, що Зак Снайдер через трагедію в сімʼї був вимушений відійти від проєкту й стрічку доробляв (і переробляв) Джосс Відон. Згодом версію Снайдера теж було опубліковано, та до того часу він вже звільнився й так і не завершив свій задум зняти загалом 5 фільмів (ще мали бути дві стрічки про Лігу Справедливості), які повинні були розповісти всю історію вторгнення лиходія Дарксайд та… падіння Супермена. Однак до звільнення режисера додалося те, що студія засумнівалася в доцільності продовжень: реакція критиків на фільми була не дуже позитивною й прибутки від прокату не виправдовували очікувань.

🎥 2022 року Генрі Кавілл зʼявився в ролі криптонця у сцені після титрів фільму «Чорний Адам». Прихильники Супермена-Кавілла вже почали розраховувати на повернення його до ролі й можливе завершення арки Снайдера, але цього не сталося. Супермена в кіно вирішили знов ребутнути.

Який Супермен зараз

І от ми врешті дійшли до того, щоб дізнатися, що відбувалося з образом Супермена в коміксах, на телебаченні та в кіно протягом минулого десятиліття 🎉

Наразі ми маємо кілька тайтлів коміксів про Останнього Сина Криптону, частина з них продовжуються вже десятки років, інші — це нові мінісерії. Нещодавно завершився телесеріал «Супермен і Лоїс». А на великих екранах цього літа вийшов повнометражний фільм «Супермен» з Девідом Коренсветом у головній ролі.

Загалом образ Супермена сьогодні — це про множинність прочитань.

Оригінальною для сучасних коміксів вважається версія героя, що сформувалася після завершення ребуту «Нові 52» і з початком наступного перезапуску DC Rebirth. Це Кларк Кент, що одружений з Лоїс Лейн та має сина Джона.

В коміксі Superman: Lois and Clark розповідається, як після події «Конвергенція» Кларк і Лоїс переселяються на нову первинну Землю. Тепер вони живуть за містом і приховують свої справжні особи, взявши прізвище Вайт — на честь головного редактора «Дейлі Пленет» Перрі Вайта. Вони тримаються в тіні та осторонь від життя супергероїв цього світу. Супермен тихо продовжує виконувати свої обов’язки супергероя за лаштунками, захищаючи світ непомітно та вживаючи запобіжних заходів, щоб ніхто не виявив його та не наразив на небезпеку його родину.

При цьому існують і:

  • версія криптонця, що прибув на Землю вже підлітком — у серії «Абсолютний Супермен»;
  • комікс Superman/Wonder Woman, у якому Супермен має романтичні стосунки з Диво-жінкою, що виходив до 2016 року.

А в новому фільмі, великою мірою заснованому на мальописах «Зірковий Супермен», на глядача очікує злегка ретро-версія Кларка. За сюжетом, він тільки почав зустрічатися з Лоїс, має співпрацювати з Бандою Справедливості і приглядає за бешкетним суперпсом Крипто.

Сьогодні навіть рівень сил супергероя залежить від бачення автора та точки в історії Супермена, яку він вибирає стартовою для своєї оповіді. Загалом серед суперсил стабільно зберігаються надсила, вміння літати, супершвидкість, рентгенівський та тепловий зір, холодний подих, суперслух. Але те, як вони виявляються, можливість ворогів зашкодити герою, його здатність відновлюватися під променями сонця тощо часто варіюються.

У коміксах залежно від бачення сценаристів і художників змінюються й костюми персонажа — класичний з червоними плавками, темно-синій, чорний і навіть сліпучо-білий. В екранізаціях також представлені різні версії костюму — у телесеріалі «Супермен і Лоїс» Тайлер Геклін носить костюм, подібний до варіанту з фільмів з Генрі Кавіллом — сині плавки, а в найсвіжішій екранізації з Девідом Коренсветом червону білизну поверх блакитного трико повернули.

Та навіть з таким різноманіттям є речі, які вважаємо важливими перерахувати, щоб означити, яким все-таки є Супермен сучасності. Отже, у 2025-му Людина зі сталі — це:

  1. Турботливий батько. Дуже важлива риса в образі сучасного Супермена, адже десятки років, навіть до досить недавнього часу, він залишався молодим хлопцем, що має зрозуміти, хто він є і ким має стати для людства — знову і знову в різних історіях. Зараз бачимо, що персонажеві нарешті дозволили подорослішати та самому стати наставником — для власних дітей. У коміксах він має сина Джона, а у серіалі 2021 року в них з Лоїс двоє дітей: підлітки Джонатан та Джордан.
    До речі, про Джона з 2021 до 2022 року виходила своя серія мальописів «Супермен: Син Кал-Ела» (Superman: Son of Kal-El) — про те, як 17-річний хлопець бере на себе роль земного Супермена на час відсутності батька. А ще у цих коміксах є про стосунки Джона і його хлопця — журналіста, теж супергероя Джея Накамури. Син Супермена — бісексуал.
  2. Прибулець, що стає жертвою ксенофобії. В деяких сучасних інтерпретаціях Останнього Сина Криптона зображено, як того, кого люди бояться за його силу та незвичайність. При цьому сам герой — беззаперечно «за» рівні права, захист всього живого, розуміння інакшості й різноманіття. Страждає від неприйняття землянами і Супермен у найновішій кінострічці від Джеймса Ганна — підозри до іншопланетянина навіть стають важливим сюжетним поворотом і великою частиною стратегії Лекса Лютора з підриву репутації героя.
  3. Той, кого хоче використати уряд. Якщо раніше, наприклад під час Другої світової, Супермен радо обʼєднувався з урядовими організаціями чи проголошував, що він виступає за той чи інший «шлях», то теперішній персонаж не так легко зголошується на подібне. До прикладу, і в серіалі «Супермен і Лоїс» і в «Супермені» 2025 року є моменти, коли політики намагаються використати репутацію героя собі на користь чи натиснути на самого Кал-Ела, щоб він діяв у їхніх інтересах. А герой проти, бо він хоче бути корисними усьому людству. У фільмі навіть є момент, коли Кларк каже: «Та не представляю я нікого, крім себе. Я третя сторона…»
  4. Неідеальний, але все ж позитивний герой. Після екранізацій Снайдера сценаристи різних Суперменів все ж відійшли від образу героя, який сумнівається. В більшості своїй сучасний Кларк — це однозначно хороший хлопець, який хоч і припускається помилок, піддається емоціям, але ніколи не полишає своєї ролі борця за справедливість та захисника.

 

Яким буде наступний Супермен, покаже тільки час. Однак в тому, що він таки буде, складно сумніватися: персонаж існує вже 87 років і давно став культурним символом, проте постійно еволюціонує та змінюється, при цьому залишаючись тим, хто не приймає свою силу за даність та використовує її на добро. Навіщо від такого відмовлятися?

 

У статті використано зображення та промоматеріали DC Comics і Warner Bros. Entertainment