Топ книг про маркетинг для новачків

Редакторка тексту: Ольга Боднар
Правильно продумана маркетингова стратегія — запорука успіху будь-якого бізнесу, тож і людей, зацікавлених цією темою, величезна кількість. Сьогодні не бракує тренінгів, навчальних курсів, університетських програм, літератури з маркетингу. З чого ж почати, на які видання звернути увагу? Редакція блогу Vivat досліджувала це питання — до вашої уваги найкращі книги про маркетинг для новачків.
Корисні теоретичні знання і приклади з практики подано в книжках сучасних українських та зарубіжних авторів, які пройшли шлях від новачків до першокласних піарників, геніїв реклами. Читайте наш топ книг про маркетинг й вибирайте видання, які допоможуть задовольнити ваші читацькі запити. Кожна книжка по-своєму пояснює, як працює просування бізнесу і як міркують успішні маркетологи, щоб досягати поставлених цілей.
«Мислення швидке й повільне», Деніел Канеман

Для успішного розвитку бізнесу досвідчений фахівець користується порадами найкращих. Вчитися аналізувати найскладніші ситуації, критично обмірковувати інформацію, ухвалювати правильніі рішення допоможе праця «Мислення швидке й повільне» (Thinking, Fast and Slow) відомого психолога, лауреата Нобелівської премії з економіки Деніела Канемана. У ній автор розповідає, як мислення впливає на кожен вчинок людини, що врешті й визначає зміни у її житті.
Чи можливо контролювати мислення? І як використати це вміння у розвитку власної справи? Канеман ділить мислення на два типи: швидке й повільне. На сторінках книги ви побачите докладне пояснення цього розподілу, а також зможете навчитися використовувати той чи інший вид мислення для досягнення власних цілей, швидко реагувати на різноманітні ситуації, краще розуміти психологію споживача та розвʼязувати конфлікти з користю і без втрат.
Оцінка Goodreads: 4,1 на основі майже 550 000 голосів.
«Від хорошого до величного. Чому одні компанії прориваються, а інші — ні», Джим Коллінз

Існує багато хороших компаній. Однак, звісно, не всі серед них можна назвати справді великими. На щастя, станом на сьогодні вже проведено сотні досліджень, вони показують, у чому ж полягає секрет успіху великих корпорацій, які не втрачають своїх лідерських позицій протягом десятків років.
В одній з найкращих книг про маркетинг — «Від хорошого до величного. Чому одні компанії прориваються, а інші — ні» (Good to Great: Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t) — американський бізнес-консультант Джим Колінз ділиться висновками про те, які умови потрібні, щоб стати не черговою хорошою фірмою, а великим бізнесом, що приносить користь цьому світу і прибуток своєму власникові. Він проаналізував показники таких компаній, як Fannie Mae, Gillette, Kroger тощо.
Оцінка Goodreads: 4,1 на основі понад 260 300 голосів.
«Клієнтська аналітика. Як зрозуміти покупців, підвищити їхню лояльність і збільшити доходи компанії», Ірина Чубукова

Маркетинг створений для того, щоб допомагати просуванню продукту, знати про проблеми на ринку і долати їх за допомогою ефективних бізнес-стратегій. Авторка книги «Клієнтська аналітика. Як зрозуміти покупців, підвищити їхню лояльність і збільшити доходи компанії» розповідає про найпоширеніші помилки, яких припускаються маркетологи. Уникаючи їх, ви зможете правильно побудувати свій бізнес та реалізувати задумані цілі.
Тут доступно показані прості та ефективні інструменти клієнтської аналітики, пояснені практичні методи для оптимізації процесів і підвищення прибутку. Видання містить понад тисячу малюнків: чорно-білі схеми, таблиці й ілюстрації, а за qr-кодами можна переглянути кольорові.
Перевагою книги є також і те, що авторка враховує постковідні та воєнні реалії України: Ірина Чубукова понад 15 років співпрацює з українськими компаніями. Видання буде корисним підприємцям, менеджерам, початківцям-маркетологам і навіть студентам, які мріють створити свою справу. Хочеться змінити SMM-стратегію свого бізнесу чи знайти нові інструменти для оптимізації процесів? На допомогу прийде актуальна література.
«Несвідомий брендинг. Як нейробіологія може посилити (та надихнути) маркетинг», Дуглас ван Праєт

Як часто, вибираючи ту чи іншу річ, ми звертаємо увагу на бренд? Якісний результат роботи фахівця з брендингу — клієнт бачить переваги якості продукту, за товаром також стоїть певна історія та цінності, які підтримує компанія. Водночас нерідко компанії, які користуються шаленою популярністю серед покупців, відверто не дотягують до тих, хто хоч і виготовляє якісні товари, але все ж залишається непоміченим. Чому так відбувається?
Автор книги «Несвідомий брендинг. Як нейробіологія може посилити (та надихнути) маркетинг» (Unconscious Branding: How Neuroscience Can Empower (and Inspire) Marketing) намагається відповісти на запитання, як з людського бажання самоствердитися та завоювати клієнтів з’являються бренди. Книга написана простою мовою і стане особливо корисною тим, хто знаходиться на перших етапах у просуванні брендів. Дуглас ван Праєт посилається на достовірні дослідження й аналізує ринок, допомагаючи читачам зрозуміти, чим вони керуються, коли роблять покупки.
«Карго-маркетинг і Україна», Олексій Філановський

Карго-культ — це один з різновидів магічного мислення, перекручена здатність аналізувати інформацію та інтерес до недоведених фактів. Сьогодні це явище активно поширилось і на сферу маркетингу. Багато брендів в Україні для свого просування вдаються до фікції та обману, а їхні клієнти й покупці, замість перевіряти все ще раз і піддавати критичному мисленню, довіряють на слово.
Олексій Філановський підійшов до стратегії розвитку брендів з іншого боку. У книзі він аналізує ситуації, коли бізнес використовує карго-маркетинг і представляє альтернативні способи просування. Можна вибирати такі маркетингові стратегії, для яких не потрібно вводити клієнтів в оману та видавати бажане за дійсне.
«Покоління зумерів. Як бренди формують довіру», Грегг Вітт, Дерек Берд

Покоління зумерів важко чимось здивувати. Проте вони чудово сприймають прояви щирості. Готові купувати у брендів, які вміють доносити свою цінність, демонструють відповідальне ставлення як до своєї роботи, так і до навколишнього середовища, йдуть назустріч кожному клієнту. Тому важливо постійно опрацьовувати нову маркетингову літературу, автори якої тримають руку на пульсі останніх змін.
З книги «Покоління зумерів. Як бренди формують довіру» ви дізнаєтеся, як мислять молоді люди. Зрозумієте, як краще заявити про себе та свою справу, щоб зацікавити їх. Які прийоми ефективні, а які вже втратили свою актуальність. Звісно, для просування не обійтися без інструментів digital-маркетингу, треба працювати з найпопулярнішими соцмережами й встигати за трендами.
«Як робити великі справи. Несподівані фактори в долі проєктів від побутового до космічного масштабу», Бент Флівб’єрґ, Ден Ґарднер

Які книги читати про маркетинг людям, котрі не бояться братися за проекти будь-якого рівня складності? Практичним посібником стане видання «Як робити великі справи. Несподівані фактори в долі проєктів від побутового до космічного масштабу» (How Big Things Get Done: The Surprising Factors That Determine the Fate of Every Project, from Home Renovations to Space Exploration and Everything In Between). Автори аналізують фактори, що впливають на долю проектів, спираючись на свій багатий досвід управління. Ви прочитаєте як історії успіху, коли проекти завершуються вчасно і в межах бюджету, так і приклади невдач, коли великі ресурси і фінансування не забезпечили досягнення цілей.
Ключове питання, на яке ви отримаєте відповідь: чим відрізняються успішні проекти від тих, що провалилися? Автори надають інструменти для глибокого аналізу та дають практичні рекомендації, поради, які допоможуть уникнути помилок і максимально ефективно реалізувати свої задуми.
«36 стратегем для керівника», Гарро фон Зенґер

Багато хто з нас спостерігав, як Китай рік за роком завойовував дедалі більший відсоток світового ринку, поки не перетворився на одного з економічних лідерів. Тут використовують свої, далекі від західних цінностей, стратегії розвитку бізнесу. Але ж попереджений — значить озброєний. І щоб гідно конкурувати з будь-ким, потрібно добре вивчити опонента.
Гарро фон Зенґер протягом декількох років досліджував стратегії, якими керуються китайські керівники у рекламі. Результатами своєї роботи він ділиться у книжці «36 стратегем для керівника». Тут не про до кінця чесну конкуренцію, а радше про хитрощі, непрямі тактичні дії, здатність перехоплювати ініціативу та діяти на випередження. Багато стратегем з книги можна успішно застосовувати для досягнення мети й у нас.
«Заразливий. Психологія вірусного маркетингу», Джона Берґер

Чому одні ідеї, продукти та люди стають неймовірно популярними, а інші залишаються непоміченими? Джона Берґер, професор Вортонської школи бізнесу, розкриває психологічні механізми поведінки споживачів і пропонує зрозумілу формулу створення «заразливого» контенту. Автор спирається на 15 років досліджень і консультує провідні компанії світу, як-от Google, Facebook, Microsoft та інші, знає практичні інструменти для досягнення популярності. Він аналізує найрізноманітніші рекламні кампанії, зокрема ті, які спрацювали з неочікуваним результатом.
Книга «Заразливий. Психологія вірусного маркетингу» (Contagious. Why Things Catch On) стала бестселером New York Times і Wall Street Journal, перекладена 25 мовами і посіла друге місце в рейтингу бізнес-книг Amazon у 2013 році. Мастрід для тих, хто займається контент-маркетингом.
«Сьома сила. Подорож одного генерального директора у світ спільного лідерства», Кевін Генгкок

Книги про маркетинг зазвичай поєднують у собі теорію та розбір прикладів. Однак іноді зустрічаються тексти, які надають шалену мотивацію і змушують змінити своє життя. Вибираючи кращі книги про маркетинг для своєї бібліотеки, варто поглянути на такі натхненні роботи, як «Сьома сила. Подорож одного генерального директора у світ спільного лідерства» (The Seventh Power: One CEO's Journey Into the Business of Shared Leadership) Кевіна Генгкока. Автор так захопливо пише й дає стільки натхнення, що, запевняємо, ви одразу підете втілювати рекомендації в життя.
Кевін Генкок розповідає про свою подорож: він подолав понад 24 тисячі кілометрів, від рідного міста Каско, штат Мен, до віддаленої спеціалізованої школи для індіанців на краю плато Колорадо, а пізніше й до Києва. Автор познайомився з величезною кількістю виняткових людей, які надихають, та пройнявся досвідом спільнот, що змінюють традиційні рамки організаційної досконалості.
Завдяки фокусу на цінності кожної окремої особи та прикладам спільного лідерства його книжка змушує замислитись про вдосконалення традиційної ієрархічної моделі менеджменту.
«Мистецтво роздрібної торгівлі. Передові ідеї та стратегії від найуспішніших торгових компаній світу», Річард Геммонд

Якщо шукаєте найкращі книги з маркетингу для початківців, то точно оціните цю роботу. Ви чули про таких гігантів, як TopShop чи IKEA і знаєте: щоб завоювати любов покупців, не обов’язково робити люксові товари. Важливо правильно вибудувати діалог з клієнтами, передати їм основні цінності й розробити чітку стратегію виробництва.
У книжці «Мистецтво роздрібної торгівлі. Передові ідеї та стратегії від найуспішніших торгових компаній світу» зібрано аналітику просування топових мереж роздрібної торгівлі. З книги ви дізнаєтеся, як мінімізувати витрати і при цьому збільшити виробництво, як організувати роботу команди — і все це на наочних прикладах, узятих з досвіду піонерів у сфері ритейлінгу.
«Міфи про PR. Поганого паблісіті не буває та інші поширені хибні уявлення», Річ Лі

Книжка «Міфи про PR. Поганого паблісіті не буває та інші поширені хибні уявлення» буде дуже корисною новачкам у PR, які хочуть закласти правильний фундамент для своєї кар’єри.
Річ Лі провів глибокий аналіз сучасної індустрії PR. Він пропонує свіжий погляд на те, як працювати ефективно, виділяючись серед тих, хто все ще використовує застарілі техніки просування. А також закликає свого читача перш за все мислити стратегічно, а не просто виконувати технічні завдання, як це роблять чимало фахівців-піарників.
«Неочевидне. Як передбачити майбутнє, аналізуючи тренди», Рохіт Бгарґава

Книга Рогіта Бгарґави «Неочевидне. Як передбачити майбутнє, аналізуючи тренди» пропонує унікальний погляд на сучасні тренди у маркетингу, соціальних медіа, технологіях, дизайні, економіці та бізнесі. Вона базується на багаторічних дослідженнях автора, який протягом 7 років успішно прогнозує неочевидні тенденції, що вже використовуються провідними компаніями, такими як Intel, Under Armour та The World Bank.
Так, можна, наприклад, використовувати зрозумілі інструменти SEO-оптимізації й водночас міркувати, про зміну підходу до власного бізнесу, стежити за прогнозами й шукати інструменти для маневрування у світі швидких змін.
«Міфи про брендинг», Саймон Бейлі, Енді Мілліґан

Завершує наш перелік найкращих книг про бізнес видання, у якому наведено дієві та актуальні алгоритми для розкручування власного бренду. Не секрет, що для того, щоб залучити покупців, треба не просто створити продукт, потрібний людям, але й продумати бренд з його цінністю та позицією на ринку.
Саймон Бейлі та Енді Мілліґан дають практичні рекомендації щодо того, як виробити власний стиль, розвіюють популярні міфи довкола цієї теми.
Найкращі фахівці галузі діляться практичними рекомендаціями, результатами маркетингових досліджень, цікавими кейсами — це оптимальний спосіб для початківця побачити збоку, як працює система. З такими книгами легше навчитися уникати найпоширеніших помилок і поступово втілювати переможні стратегії у власні проекти. Нехай усі прочитані поради ведуть вас крок за кроком — від ідеї власної справи до виведення бізнесу на вершину.
Схожі статті