Нарощуємо темпи — Юлія Орлова про проміжні результати Vivat після першого півріччя 2025 року

Генеральна директорка Vivat Юлія Орлова ділиться в нашому блозі досягненнями за першу половину 2025 року: як зросли показники продажу, які канали показали себе найперспективнішими, скільки книжок заплановано видати впродовж року, що з цих планів уже реалізовано та інші цікаві інсайди щодо роботи видавництва цього року.
Надалі — пряма мова, коментар Юлії Орлової.

На фото Юлія Орлова
У першому кварталі 2025 року наш валовий дохід зріс на 222% порівняно з минулим роком. На це вплинули різні чинники: і власні канали продажу, і інвестиції у видавничий план, і мерч.
Розвиток власних каналів збуту
Щодо продажу через власні канали: зараз це близько 30%. І наша стратегічна ціль — збільшити цю частку мінімум до 50%. Бо якщо ти маєш власні канали збуту, то ти керуєш цими продажами.
Ми продовжимо поступово збільшувати відкриття наших фізичних магазинів, тобто розширювати нашу роздрібну мережу.
У 2024 році ми відкрили 5 книгарень (Луцьк, вже друга у Львові, Вінниця, Ужгород, Чернівці), а в першому півріччі 2025 року — 4 книгарні (Одеса, Рівне, Полтава, Хмельницький). Загалом зараз працює 15 книгарень Vivat по всій Україні.

Також підсилюємо наш інтернет-магазин — збільшуємо інтернет-продаж. Саме через онлайн-книгарню ми реалізували державні програми: «Зимову єПідтримку», «єКнигу». Всього подалося понад 350 видавців, Vivat увійшов у трійку лідерів серед усіх. В топі усіх куплених книжок:
- «Покинь, якщо кохаєш» і «Залишся, якщо кохаєш» Коллін Гувер.
- «молоко і мед» Рупі Каур.
- «І зійде крига» Ханни Ґрейс.
- «Квартира на двох» Бет О'Лірі.
- «Служниця» Фріди Мак-Фадден.
- «Кафе на краю світу» Джон П. Стрелекі.
Усі ці книжки — не новинки, а наші лонгселери кілька років поспіль, але це також показник того, які книжки виходять за межі книжкової аудиторії. Ми щиро вдячні читачам, які вибирають саме Vivat, і вдячні державі за таку форму підтримки. Важливо, що рішення ухвалював сам читач і підтримував видавництва своєю гривнею, своїм вибором.
Також саме через інтернет-книгарню ми здійснюємо попередній продаж наших новинок — щомісяця представляємо до 20 тайтлів. Клієнти можуть отримати новинку першими та ще й зі знижкою, тому передзамовлення користуються у них популярністю.
За даними першого півріччя цього року найбільше на етапі передзамовлення купували фентезі від популярних авторок, також була велика увага до нашого видання «Великодньої класики». До топу попереднього продажу входять:
- Стефані Ґарбер з третьою частиною серії «Одного разу розбите серце» — «Прокляття справжнього кохання».
- Збірка класичної короткої прози та поезії на тему Великодня — «Великодня класика».
- Книжки Сари Маас — «Двір срібного полум'я», «Двір холоду і зоряного сяйва» у нових обкладинках, «Королева тіней».
- Свіжий переклад популярного у англомовних читачів роментезі про вампірів від Карісси Бродбент «Змія й крила ночі».
Перспективні напрямки — цифрові продукти і мерч
У 2025 році ми вперше почали бюджетувати продаж е-книг і аудіокниг як повноцінний канал. До цього це був радше приємний бонус. Зараз це вже відчутна частина прибутку, яка продовжує зростати.
Ми бачимо у цифрових продуктах великий потенціал і плануємо подальший розвиток цього напрямку.
Стабільними бестселерами є книжковий мерч за мотивами найпопулярніших фентезійних серій — «Двір шипів і троянд» Сари Маас та «Одного разу розбите серце» Стефані Гарбер. Кожна нова книжка в цих серіях — гарантований хіт, і разом із нею читачі охоче купують супровідний мерч: закладки, наліпки на телефони, оверлеї (кольорові напівпрозорі вставки зі сценами). У середньому мерч купує близько 10-15% від першого накладу книжки.

Вважаю нашими успішними експериментами створення кавових дріпів за мотивами серії української класики від Vivat. Кожен пакетик кави має власні смакові нотки, стильний дизайн і дотепні фрази, пов’язані з назвою книжки, що дозволяє читачам буквально «скуштувати» класику в новому форматі.
Такий мерч — це і додана вартість до книжки, і важливий інструмент побудови лояльного ком’юніті навколо конкретних історій. Люди прагнуть бути частиною спільноти, яка розділяє їхні емоції й читацький досвід, а мерч дає їм цю можливість.
Видавничий план: Vivat синхронізується зі світовими ринками
Наша мета — видати 300 книжок у 2025 році. Це достатньо велика кількість, особливо зважаючи на те, що вони не включають масмаркет і зараз ми практично не видаємо дитячу літературу. Це великі художні або нонфікшн-видання, які потребують відповідного перекладу й подальшої роботи з текстом. Тобто це достатньо велика кількість роботи, яка забирає багато часу.
Ми оптимістично дивимося в майбутнє, тому часто купуємо права на книжки, які ще навіть не написані. Це інвестиції у проєкти, які з'являться, наприклад, у 2026 році. Приймаємо такі рішення, коли бачимо, що тема актуальна, автор експертний, а книжка має потенціал майбутнього бестселера. Це дозволяє нам якомога швидше знайомити українських читачів із головними світовими книжками — не постфактум, а синхронно з глобальними ринками.
Vivat — видавництво бестселерів, тому ми намагаємось нарощувати кількість реально успішних книжок щороку. Для порівняння: у 2024 році Vivat видав 245 нових книжок і 249 додруків, а за перше півріччя 2025-го року ми підготували до друку 154 новинки і 137 додруків.
Я не можу перерахувати усі новинки, які скоро побачать світ у нашому видавництві, бо це величезна кількість тайтлів. Проте можу поділитися кількома з них. Наприклад, у 2025 році вийдуть «Пісня Ахілла», «Ядерна війна: сценарій», «Co-intelligence».

Перші шість місяців року підтвердили: український книжковий ринок швидко диверсифікується. І це вже не стільки про жанри і категорії, як про різноманіття всередині цих жанрів: за підтемами, тропами, сюжетними лініями чи характерами головних героїв. Читач вже давно купує не лише текст, а й досвід навколо нього, тому в Україні не так багато тихих бестселерів, як в іноземних колег.
Серед найпопулярніших:
- «Twisted. Кохання», Ана Хван — за перші пів року продаємо вже другий наклад і запустили передзамовлення на другу частину. Це одна із серій, до якої ми також робимо мерч.
- «Служниця», Фріда Мак-Фадден — авторка стала феноменом у світі. В Україні теж кожна її книжка стає лонгселером, а ми вже видали 5 трилерів письменниці.
- «Покинь, якщо кохаєш», Коллін Гувер.
- «Кафе на краю світу», Джон П. Стрелекі — ідеальний entry-level нонфікшн про сенс життя; штовхає продаж як інших книжок із цієї серії, так і інших книжок автора — «Велика п’ятірка для життя» і «Життєве сафарі».
- «І зійде крига», Ханна Ґрейс — TikTok-тренд на хокейні романи перейняли й українські читачки. Ми видаємо три такі серії різних авторок, а ось вже в липні запустили ексклюзивний продаж «І спалахне пожежа».
- «Наречена», Алі Гейзелвуд — книжка було в топі серед передзамовлень, як і кожна наступна книжка авторки. Але тут у нас ще й тренд на вампірів (який можна помітити і в кінематографі).
- «Залізний генерал. Уроки людяності», Людмила Долгоновська — у продажу вже третій наклад. Всього із серпня 2024 надруковано 36 тисяч примірників.
- «Тіло веде лік. Як лишити психотравми в минулому», Бессел ван дер Колк — турбота про психічне здоров’я лишається довгостроковим драйвером; книга тримається в топах четвертий рік поспіль.
- «Велика п’ятірка для життя», Джон П. Стрелекі.
- «Конотопська відьма», Григорій Квітка-Основ’яненко — наша стильна серія української класики закохує в українське все більше читачів. Її також підсилює мерч: закладинки, кавові дріпи. Скоро будуть чашки.
Мені приємно бачити, як наші книги стабільно потрапляють на перші позиції у рейтингах великих книжкових мереж — зазвичай це перше або друге місце, або одразу кілька книжок потрапляє у топ-10. Для нас це підтвердження, що ми справді є видавництвом бестселерів. А те, що ми створюємо, справді потрібно людям. Це найкраща оцінка для будь-якого бізнесу.
Підсумовуючи, можу виокремити частину того, що впливає на фінансовий результат: інвестиції у видавничий план, участь у ярмарках і фестивалях, системна робота з мерчем, активна промоція українських і закордонних авторів, відкриття нових магазинів, проведення великої кількості івентів, колаборації з іншими брендами, соціальні проєкти й ініціативи. Усе це — важливі частини стратегії зростання.