Роментезі і фентезі з романтикою: у чому різниця

5 дн. тому
|
Категорія
Роментезі і фентезі з романтикою: у чому різниця - Vivat

Відділення роментезі як окремого жанру, хоч і є позитивним показником розвитку та розгалуження, зростання жанрової різноманітності фантастичної літератури, може зіграти з книголюбами та книгорозповсюджувачами злий жарт.

Продавці можуть помилково або з метою якнайшвидше розпродати тираж (це вже залежить від благочесності намірів та ступеню взаєморозуміння в командах) прорекламувати видання як роментезі чи навпаки як просто фентезі. Або книжкові відгуки можуть виявитися некоректними. І це призведе до того, що частина книголюбів лишиться розчарованою: одні через те, що не отримали від придбаної книжки того, на що сподівалися, інші — бо пропустили чудовий читацький досвід, вирішивши не купувати її, адже просто не люблять один із жанрів.

Уникнути цього можна, навчившись розрізняти їх, адже роментезі й справді часто плутають із фентезі, в якому є любовна лінія. Тому цій статті ми вирішили нарешті розібратися, чим все-таки вони відрізняються: висвітлюємо 5 ознак.

Любовні стосунки — головне або супутнє

У самій назві «роментезі» зашифровано, як саме у цьому жанрі розставляються акценти — спочатку на романтику, потім на фентезі. Тобто любовна лінія в таких книжках є основною, саме навколо романтичної історії обертається сюжет. Фентезійний світ у роментезі виступає більше тлом, а пригоди, боротьба та високі ставки, якщо є, — слугують тому, щоб показати шлях персонажів одне до одного, до прийняття себе, власних почуттів та до «довго і щасливо». Головний конфлікт роментезі — чи будуть, а точніше, як саме головні герої опиняться разом і виборять омріяний хепі-енд.

У фентезі ж з любовною лінією, вона далеко не те, на чому автор зосереджує увагу читача. Історія кохання тут є супутньою сюжету, вона безперечно може впливати на головну лінію розповіді, але сама нею не є. Традиційний основний конфлікт у фентезі — це боротьба добра і зла, протистояння між світлими й темними силами.

Зазвичай, важливість любові в роментезі та фентезі з любовною лінією пояснюють на двох прикладах — «Сутінках» і «Володарі перснів»:

🧛 Хоча «Сутінки» частіше визначають паранормальним романом, а не роментезі, цей приклад буде найбільш зрозумілим. У романі Стефані Маєр основний сюжет — це романтичні стосунки, а паранормальний світ — тло та те, що додає цим стосункам цікавинки. Кохання Едварда та Белли для авторки і для читачів цієї серії важливіші, ніж те, що Белла збирається стати вампіром. Так само розставляються пріоритети і в роментезі.

💍 Класичним же прикладом того, як романтична сюжетна лінія служить лише для підтримки основного конфлікту в фентезі, а не навпаки, є кохання між Араґорном і Арвен із «Володаря перснів». Хоча Арвен і Араґорн закохані, головним конфліктом та основою сюжету лишається боротьба Братства з Сауроном. Так епічна трилогія Дж. Р. Р. Толкіна не є любовним романом у фентезі-світі, а фентезі, в якому є любовна лінія.

Кадр з екранізації «Володаря перснів»

 

Загалом на цьому пункті можна було б і зупинитися, бо відмінність — основоположна. Проте є ще декілька й про них теж цікаво буде дізнатися, тому продовжимо.

Різне призначення романтики

Дана ознака трохи відрізняється від попередньої, хоч і тісно з нею пов’язана. Особливо для роментезі, в якому любовним стосункам відводиться головна роль. А от якщо любовну лінію вводять у фентезі-твір, вона найчастіше слугує, щоб показати читачам розкриття, ріст чи занепад персонажів.

Повертаючись до Толкіна: кохання до Арвен розкриває потребу Араґорна прийняти свою справжню особистість і свою долю — короля Ґондору та Арнору. Ельронд не дозволить Араґорну одружитися на його доньці, доки неохочий герой не прийме свою долю. Однак це незначний конфлікт порівняно з війною за порятунок Середзем’я.

Іноді любовна лінія в фентезі ще буває покликана загострити конфлікти або спрямувати основний сюжет. Або може виконувати кілька допоміжних функцій одночасно. Тоді як у роментезі, як ми вже виявили, все навпаки — навіть світ навколо виплітає історію кохання головних героїв.

Використання характерних сюжетних тропів

Оскільки роментезі вимагає, щоб основний конфлікт був історією кохання, тексти в цьому жанрі часто мають основну структуру любовного роману:

  1. The meet-cute: головні герої знайомляться.
  2. Наростає романтична напруга.
  3. Розрив або розлука між двома головними героями (любовні інтереси сходяться і розлучаються й по кілька разів протягом книги чи циклу романів).
  4. Зрештою, герої сходяться і живуть довго та щасливо.

Та і це ще не все, адже для роментезі характерне широке використання романтичних сюжетних тропів. Наприклад:

  • Суджені.
  • Поцілунок справжнього кохання / магічна сила кохання.
  • Від ворогів до коханців.
  • Заборонене кохання.
  • Любовні трикутники.
  • «Повільне горіння» почуттів.
  • «Буркотун» і «сонечко».
  • Поганець отримує дівчину.

Багато з цих тропів повторюють ті, що використовуються в ромкомах і любовних романах.

Фентезі з любовними лініями натомість не використовує романтичні сюжетні тропи так завзято. А концентрується на характерних для пригодницької чи, звичайно, фентезі-літератури. До прикладу:

  • Шлях героя.
  • Обраний.
  • Військова звитяга.
  • Наставник.
  • Високі ставки.
  • Магічні істоти чи предмети.
  • Другорядні квести.
  • Несподівані союзники.

Це не означає, що в роментезі немає фентезійних тропів, вони є, просто любовні там виходять на передній план. І навпаки.

Кількість та увага автора і читачів до любовних сцен

Сцени сексу, звичайно, можуть бути і у фентезі, і у роментезі, якщо це книжки призначені для дорослої авдиторії. Проте важко не помітити, що роментезі-автори часто приділяють опису сцен кохання не тільки більше своєї уваги при описі, а й більше місця на сторінках книжок.

Згадаймо книжки, що багато в чому послужили популяризації роментезі в Україні: «З крові та попелу» Дженніфер Арментраут, «Двір шипів і троянд» Сари Дж. Маас, «Четверте крило» Ребекки Яррос. Ці письменниці вписали наявність детальних «гарячих» сцен у тексті на свої письменницькі візитівки, на яких також, певне, зазначено «авторка роментезі».

Оверлей до книги Сари Дж.Маас «Сцена з фарбами»

 

Ми не стверджуємо, що від фентезі з любовними лініями еротичних сцен годі очікувати — там вони також є, різниця — в кількості, обʼємі та тому, наскільки вони важливі для сюжету.

Наявність хепі-енду в любовній історії

І остання відмінність: у роментезі обов’язково є «вони разом і щасливі», а фентезі з любовною лінією може такого фіналу й не мати.

Роментезі-історія повинна мати щасливий кінець між двома головними героями. Це може бути «довго і щасливо» або навіть просто «поки що щасливо», залишаючи їхню історію кохання відкритою для продовжень.

Любовні лінії ж у фентезі, що не є роментезі, можуть закінчуватися трагедією, розставанням чи нерозділеним любовним інтересом. Це не правило для фентезі, що закохані залишаться разом: у багатьох романах цього жанру є трагічна історія кохання, адже це може служити чудовою мотивацією для персонажів.

Рекомендуємо фентезі-не-роментезі

У блозі Vivat ми вже публікували добірку роментезі-книжок, тому завершити цю статтю хочемо кількома книжковими рекомендаціями для тих, хто якраз шукає не роментезі, а фентезі з цікавою любовною лінією.

«Хроніки безночі», Джей Крістофф

Головна героїня трилогії темного фентезі «Хроніки безночі» Мія Корвере одержима помстою, після страшної розправи над її родиною. У першій частині серії, романі «Безніч», дівчина задається метою стати асасинкою і вирушає до професійної школи вбивць. Але це не означає, що на шляху їй не зустрінеться кохання.

Читати книжки Джея Крістофа закликаємо не лише заради цікавого сюжету, а й заради унікального авторського стилю та гумору письменника.

«Відьмак», Анджей Сапковський

Серія «Відьмак» Сапковського не потребує особливих представлень: всі, хто любить фентезі, хоча б чули про Ґеральта із Рівії, який за відповідну плату, озброївшись мечем та магічними еліксирами, позбавляє клієнтів від чудовиськ. Та є в книжках Анджея Сапковського й місце любовній лінії — стосункам між Ґеральтом та Йеннефер.

До речі, про цей цикл в блозі Vivat є окрема стаття з порадами про порядок читання книжок про відьмака.

«Замок із кришталю», Ірина Грабовська

Українська авторка Ірина Грабовська заснувала свою фентезі-трилогію «Замок із кришталю» на реальних подіях Столітньої війни, замінивши реальні країни та народи вигаданими, додавши до міксу магію та любовні лінії. У книжках йдеться про вигаданий крилатий народ, ретонців, які опинилися затиснуті в територіальній боротьби більших, могутніших та багатших країн, і пташиного княжича Янна, котрий намагається зійти на престол і врятувати своїх людей.

Нещодавно на сайті Vivat було опубліковано інтервʼю з Іриною Грабовською: поговорили з авторкою про трилогію «Замок із кришталю» та письменницьку карʼєру в Україні загалом.

«Лазарус», Світлана Тараторіна

Ще одне фентезі з любовною лінією від української авторки — «Лазарус» Світлани Тараторіної. Книжку визначають, як фантастику на перетині ретродетектива й темного міського фентезі. У центрі сюжету детектив Олександр Тюрин, який розслідує таємничі злочини, де замішана нечисть.

Невеликий спойлер: у головного героя буде кохана, яка дуже полюбилася читачам, що вже ознайомилися з книжкою. І авторка в своєму коментарі про майбутні продовження «Лазаруса» поділилася, що в них цієї персонажки буде більше.

«Беззоряне море», Ерін Морґенштерн

Книжка, яку одна з авторок нашого блогу одразу назвала, коли ми планували цю статтю, пригадавши розчаровані відгуки читачів, яким англомовні книжкові блогери описали історію як роментезі.

«Беззоряне море» Ерін Морґенштерн — це історія звичайного американського студента Закарі, якому до рук потрапляє незвичайна книжка. Хлопець розуміє, що якимось чином він повʼязаний із таємничою книгою й вирішує дізнатися, як саме.

«Провісники», Робін Гобб

Фентезі-серія Робін Гобб «Провісники» — це розповідь про Фітца, якого змалечку навчають, щоб він став королівським убивцею. Це книжки про дорослішання й становлення позашлюбного сина королівської особи, в якій знайдеться місце й першому коханню.

До речі, Джордж Мартін високої думки про роботу Гобб: «Ось як треба писати фентезі. Книжки цієї авторки є справжніми діамантами в морі цирконію».

 

Хтось любить фентезі, де є кохання, хтось — роментезі, де багато кохання, а хтось з задоволенням читає й те, і інше — залежно від настрою. Порівнювати, що краще, а що гірше, певно, не варто, а от розуміти їхні формули й відмінності справді корисно 🤓

 

Більше цікавих статей