Грецькі міфи по-новому: ретелінги, які варто прочитати

Авторка: Яна Кубишкіна, копірайтерка в інтернет-книгарні Vivat
Література теперішнього повсякчас продукує сюжети, осмислюючи феномени нової доби та її буремний плин. Втім, попри захопливість і непередбачуваність сучасного, письменники й письменниці воліють повертатися до одвічної класики — давньогрецьких міфів. Минають тисячоліття, але тропи й теми, які досліджували стародавні оповідачі досі резонують з нами, спонукаючи творити майстерний ретелінг.
Ці твори феноменально закарбовують глибини й неоднозначності людського досвіду, а відтак надбання умів видатної цивілізації залишаються унікальною спадщиною, що надає неосяжний простір для рефлексій. В останні роки сучасні художні інтерпретації давньогрецьких міфів з’являються на полицях одне за одним. Редакція блогу Vivat підготувала добірку ретелінгів історій, які лунають цілу вічність та миттєво телепортують до минулого могутніх грецьких полісів.
«Сліпа лють», Наталі Гейнс

Історія про Горгону стара, як світ. Потвора з вбивчим поглядом гине від рук героя Персея, що, необачливо пообіцявши обезгловити її, йде у своїй місії до кінця. Втім, британська авторка Наталі Гейнс повертається до знаменитого міфу й ставить сміливі питання про те, хто у цьому сюжеті — герой, а хто — скалічена жертва.
Роман «Сліпа лють» змінює перспективу звичної оповіді про Медузу — єдину смертну зі свого сімейства, що була знехтувана батьками й вижила лише з милості сестер-горгон. Могутні створіння обрали виплекати людське маля та докласти усіх зусиль задля щастя дівчати. Та у світу богів інші плани на Медузу. Посейдон ґвалтує її у храмі Афіни, а розгнівана покровителька проклинає горгону.
Крізь переосмислення античних міфів Наталі Гейнс розмірковує на теми жертви, героїзму, милосердя та історії, наратив якої належить визначати тільки переможцям.
«Клітемнестра», Констанца Казаті

Доля доньки спартанського царя завжди бентежила американську письменницю Констанцу Казаті, що врешті дебютувала з неперевершеним романом про неї. Причин для такого вибору героїні письменниця має безліч: Клітемнестра могутня, люта й вперта. У різних міфах вона постає надзвичайно негативною персонажкою. Та епоха переосмислень спонукає побачити цю жінку інакшою — впливовою і невгамовною.
Роман «Клітемнестра» знайомить читачів з дівчиною, буття якої було безтурботним. Осяяна коханням вона втратила свої крила через безжального тирана царя Мікена, що прагнув заволодіти нею. Зраджена та принижена Клітемнестра спостерігає за світом навколо, поступово втрачаючи все. Героїня прагне помсти — і за нагоди зробить усе, щоб дати своїм кривдникам найбільш болісний урок усього їхнього життя.
Сюжет повниться феміністичних акцентів, які спонукають поглянути на знайомі історії з іншої перспективи. Пристрасть авторки-дебютантки повертає призабуту героїню одвічної міфології, даючи Клітемнестрі вільний голос.
«Аріадна», «Гера» і «Електра», Дженніфер Сейнт
Ця американська авторка повсякчас втілює грецьку міфологію в сучасній літературі та повертається до публіки з новими сюжетами. Сцени з життя призабутих героїнь з’являються у її думках та миттєво заряджають сильним почуттям, що спонукає писати. Спираючись не лише на загальновідоме, Дженніфер Сейнт глибоко досліджує героїнь і відкриває неочікувані факти про них.

Роман «Аріадна» розповідає про доньку критського царя, що обирає чоловіка своєї мрії, а не родину. За таку відданість Тесей «дякує» втечею і стрімким одруженням з іншою жінкою. Полишена напризволяще, Аріадна мусить навчитися виживати, адже трагедія повсякчас чатує на неї.
У цій пронизливій історії авторка досліджує соціум, у якому чоловіки-гнобителі визначають порядки та подвиги, що з ними увійдуть в історію.

Безсмертна донька стародавнього тирана віддає усю свою могутність у руки Зевса, щоб той міг здобути владу й правити світом правильно, чесно. Жінку, що привела до вершини Олімпа бога грому й блискавок, починають атакувати сумніви. Чи цей покровитель не такий самий, як її батько?
Переспів міфів про грецьку богиню «Гера» занурює у драму внутрішніх конфліктів героїні, що мусить постати проти патріархального устрою правителів.

Книга «Електра» поповнює скарбницю текстів Дженніфер Сейнт, натхненних давньогрецькою спадщиною. Роман переплітає історію трьох жінок — Клітемнестри, Кассандри й Електри — що опиняються у пастці циклів насильства, помсти й проклять. Кожна з них несе на своїх плечах тягар невідворотної трагедії. Перша безсило споглядає за горем сестри, друга знає про лихо майбутнього, а остання намагається розірвати коло болю й випробувань.
Захоплення Дженніфер Сейнт давньогрецькими міфами та забутими героїнями сильне й триває чи не все життя. Відтак читачі, залюблені у її ретелінги, можуть точно очікувати на нові приголомшливі сюжети.
«Цирцея» і «Пісня Ахілла», Медлін Міллер

Культовий текст Гомера витворив наратив про Цирцею, як упокорену й приборкану Одіссеєм. Та Медлін Міллер кидає виклик усталеним канонам давньогрецьких міфів, щоб втілити історію дочки бога Сонця. Спершу юнка була слабкою, за що отримувала зневагу від всесильних покровителів. Неочікувано дівчина виявилась могутнішою, ніж ті, хто з неї насміхались. У декораціях вигнання розгортається сюжет приголомшливої книги «Цирцея».
Наділяючи знайомі давньогрецькі сюжети силою свого осмислення та уяви, Медлін Міллер створює ретелінги, що вражають світову публіку.

У видавництві Vivat очікується вихід іншої відомої книжки-ретелінгу від авторки — «Пісні Ахілла». Стежками оповіді веде Патрокл, чий жорстокий акт самозахисту спричиняє вигнання до чужих земель і виховання царем Пелеєм. Його син Ахілл стає для Патрокла душевним союзником, відданим другом і коханцем. Та сувора доля потребуватиме жертви від Ахілла й Патрокла.
Дослідивши багато додаткових джерел, Мадлен Міллер викристалізовує із класичного сюжету «Іліади» історію про вірність, що у житті дається лиш один раз, і близькість, через яку двоє героїв пізнають справжній спокій.
З письменницькою майстерністю Медлін Міллер персонажі пишних давньогрецьких міфів постають перед читачем у плоті й крові, а класичні сюжети сповнюються реалізму.
«Доньки Спарти», Клер Гейвуд

Дебютний роман цієї авторки постав з надзвичайного захоплення світом міфів та Стародавньою Грецією. Спершу письменниця здобула ступінь бакалавра з класичної цивілізації в Університеті Воріка, а тоді стала магістром з античної і візуальної культури.
Гейвуд безмежно любила досліджувати побут Еллади і пізнавати історії, збережені крізь тисячоліття. Захват від пишності сюжетів супроводжувався обуренням несправедливістю. Жінки з міфів боролися зі своїм безсиллям у патріархальному світі, залишившись у канонах згодом чи не справжніми злодійками.
Її ретелінг «Доньки Спарти» повідає історію Єлени та Клітемнестри, що залишились у історії тими, хто спричинив найбільш руйнівну війну у міфології. Стаючи на їхню сторону, Клер Гейвуд дає бунтаркам розповісти про свою долю. Перспектива оповіді чергується і сповна занурює в порядки епохи, де жінки не мали жодного вибору й права голосу. Єлена та Клітемнестра мусять діяти таємно, здобуваючи силу через інтриги й чоловіків навколо.
«Неонові боги», Кейті Роберт

У своїй творчості Кейті Роберт звертається до історії про Аїда й Персефону, адже впевнена: відлуння їхньої динаміки можна побачити у значній частині сучасних темних любовних романів. Відтак авторка послуговується давньогрецьким сюжетом і втілює його у безсоромно сексуальній, зворушливій і відвертій оповіді, де відбувається разюча трансформація відомих образів.
Роман «Неонові боги» знайомить з Персефоною, що втомилась бути слухняною дівчинкою й плазувати перед амбіціями своєї матері. Ця невблаганна жінка планує одружити доньку із Зевсом, у якого померлих коханих підозріло багато. Щоб уникнути такої долі, Персефона готова на найбільш божевільні витівки. Навіть диявольська угода з Аїдом не налякає дівчину. Бог підземного світу також має свої причини працювати у союзі з юнкою.
Коли справи буде виконано, обидва розійдуться назавжди. Чи так просто буде прощатись? Адже Аїд тепер готовий піти війною на Олімп, щоб вибороти можливість бути з Персефоною…
«Пристрасті Олімпу», Рейчел Смайт

Міфи про Аїда й Персефону стали спасінням для авторки у підліткові роки. Тоді давньогрецькі сюжети зробили для неї те, що роблять найкращі історії — попіклувалися про дівчину так, як ніхто інший. Класичні герої стали для неї друзями й музами водночас.
Мальопис, що розпочинає серію «Пристрасті Олімпу» веде стежками переказу про осучаснений світ богів. Персефона зростала серед смертних і нарешті вирвалась з-під опіки матері, коли вступила навчатися й переїхала на Олімп. У першу ж ніч дівчина опиняється на вечірці Зевса, де з нею стається доленосне знайомство. Сам Гадес (він же Аїд) зачаровується юнкою, та навіть на сучасному Олімпі любовні історії стрімко заплутуютьсяя у вирі інтриг, насильства й болю. Персефоні слід багато зрозуміти про богів, щоб вижити.
Крізь давньогрецький сюжет і приголомшливе візуальне мистецтво Рейчел Смайт досліджує трагедію сучасності, у якій жінка все ще страждає від патріархального пригноблення.
Серія «Персі Джексон і Олімпійці», Рік Ріордан

Персі Джексон — дванадцятирічний хлопчик, що намагається бути старанним учнем та хорошим сином. Його життя і так достатньо непросте з РДУГ і дисклексією, а неочікувано проблем додає напад монстра на Персі під час екскурсії. Невдовзі химерним чином підлітка атакує мінотавр, згодом його матір зникає. Крізь чергу чудернацьких подій Персі виявляє: він — син Посейдона і мусить рушати на пошуки, допоки грецькі покровителі не розпочали війну.
Серія «Персі Джексон і Олімпійці» пронизана духом давньогрецької міфології: мстиві герої з неї чатують на хлопчака, що виявляється у центрі хаосу протистояння й мусить дати раду з усім. Вшановуючи оригінальний матеріал, Рік Ріордан осучаснює класику та веде свого героя непередбачуваними стежками.
У серії пʼять романів, якщо не рахувати доповнень:
- «Викрадач блискавок» — Персі тільки дізнається про сутність справжнього себе й спішить рятувати смертну матір зі світу богів;
- «Море чудовиськ» — тепер хлопчак починає подорож до острову циклопа Поліфема, де, можливо, храниться Золоте руно з яким можна зберегти Табір напівкровних;
- «Прокляття титана» — світу немає на кого покластись, крім підлітка. Тепер Персі має визволити Аннабет та богиню Артеміду. Хтось з його друзів точно загине у цій боротьбі, адже передбаченням Оракула властиво здійснитися.
- «Лабіринт смерті» — Персі знову повертається до «Табору напівкровок», де вже готуються до можливого нападу армії Кроноса — легендарний Лабіринт Дедала може стати шляхом для ворогів.
- «Останнє пророцтво» — головному героєві вже майже шістнадцять, отже скоро в силу вступить пророцтво Дельфійського оракула. Тим часом Кронос і його армія чудовиськ вже наближаються до міста.
Легенди Давньої Греції втілюються у ретелінгах, відкриваючи знайомі сюжети з нової перспективи. Сторінки сучасних історій дихають античною атмосферою і занурюють у фатальні драми гніву, кохання й помсти. Шукайте своє нове улюблене переосмислення в інтернет-книгарні Vivat та завітайте до вічного еллінського світу.